بررسی تغییرات برخی از پارامترهای ‏خون‌شناسی و ایمنی ماهی قزل‌آلای ‏رنگین‌کمان (‏Oncorhynchus mykiss‏) در ‏آب‌های شیرین، شور و لب‎‌‎شور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هرگونه تغییر در پارامترهای خونی و بیوشیمیایی سرم می تواند ناشی از تغییرات نامطلوب شرایط و یا فاکتورهای استرس زا در محیط زیست ماهی باشد. در مطالعه حاضر تاثیر غلظت های مختلف شوری بر پارامترهای خون شناسی و ایمنی ماهی قزل آلای رنگین کمان در آب های با شوری 5/0 قسمت در هزار (آب شیرین)، 02/3 قسمت در هزار (آب لب شور) و 20/18 قسمت در هزار (آب شور) در سه ایستگاه مختلف در استان گلستان بررسی شد. بچه ماهیان با میانگین وزنی 80 گرم به مدت 5 ماه با استفاده از جیره های تجاری مخصوص ماهی قزل آلا تغذیه شدند. در پایان دوره، نمونه برداری از خون 60 عدد ماهی به ظاهر سالم با میانگین وزنی 250 گرم از هر ایستگاه انجام شد. نمونه های سرم با کمک دستگاه سانتریفیوژ از سلول های خون جداسازی شد. پارامترهای مورد نظر با استفاده از روش های متداول آزمایشگاهی و اندیس های گلبولی با استفاده از فرمول های مربوطه اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده اختلاف معنی داری در تعداد گلبول های سفید خون و ایمنوگلوبولین M بین هر سه گروه آزمایشی نشان داد (05/0<P). بیشترین تعداد گلبول های سفید (310±14300 عدد در میلی متر مکعب) در خون ماهیان پرورشی با آب لب شور و بالاترین میزان ایمنوگلوبولین M (007/0±428/0 گرم در لیتر) در خون ماهیان پرورشی با آب شور ثبت شد (05/0<P). تعداد گلبول های قرمز، درصد هماتوکریت، غلظت هموگلوبین، حجم متوسط گلبولی، متوسط هموگلوبین گلبولی و مسیر فرعی کمپلمان (C3 و C4) نیز در خون ماهیان پرورشی با آب لب شور در مقایسه با همنوعان پرورشی آن ها در آب های شیرین و شور از کاهشی معنی دار برخوردار بود (05/0<P)؛ اما اختلاف معنی داری در سطح این شاخص ها بین ماهیان پرورشی با آب های شیرین و شور مشاهده نشد (05/0>P). غلظت متوسط هموگلوبین گلبولی نیز بین تیمارهای مختلف آزمایشی فاقد اختلاف معنی داری بود (05/0>P). درمجموع نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پرورش ماهی قزل آلا به عنوان یک گونه یوری هالین در آب های با شوری  18~ قسمت در هزار به دلیل تمایل به بازگشت این شاخص ها به سطوح اندازه گیری شده آن ها در آب شیرین از وضعیت مطلوب تری برخوردار بوده و این گونه در شوری مذکور کمتر تحت تاثیر عامل استرس قرار می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!