مقایسه اثرات ضدقارچی عصاره‌های ‏مختلف بخش هوایی و ریشه گیاه ‏گل‌گاوزبان ایتالیایی (‏Echium italicum‏) بر ‏گونه‌های کاندیدا با دو آنتی‌بیوتیک ‏نیستاتین و فلوکونازول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اخیرا به علت افزایش عفونت های کاندیدیایی و عود مکرر آن ها و با توجه به مقاومت گونه های کاندیدا به اکثر داروهای ضدقارچی، برای اولین بار خواص ضدقارچی عصاره های مختلف از بخش های هوایی و ریشه گیاه گل گاوزبان ایتالیایی در مقایسه با آنتی بیوتیک ها مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه عصاره های متانولی، ان-هگزانی و آبی از قسمت های مختلف گیاه در غلظت های مختلف به روش خیساندن تهیه گردید و روی دو گونه قارچ کاندیدا گلابراتا و کاندیدا تروپیکالیس به روش انتشار دیسک و MIC (حداقل غلظت مهار کنندگی)، MFC (حداقل غلظت قارچ کشی) به روش میکرودایلوشن بررسی شد. آنتی بیوتیک نیستاتین و فلوکونازول به عنوان کنترل مثبت، دی متیل سولفوکساید به عنوان کنترل منفی استفاده گردید. داده ها توسط واریانس یک طرفه ANOVA و آزمون t تست آنالیز شدند. نتایج نشان داد که عصاره های مختلف ریشه فعالیت ضدقارچی بیشتری بر علیه هر دو گونه کاندیدا نسبت به بخش هوایی گیاه نشان داد (05/0˂P). عصاره متانولی ریشه بیشترین میانگین قطر هاله عدم رشد و کمترین MIC (μg/μl62/15) و MFC ( μg/μl25/31) علیه کاندیدا گلابراتا نشان داد، به طوری که میانگین قطر هاله عدم رشد عصاره متانولی ریشه در غلظت 5 میلی گرم بر میلی لیتر (5/0±5/18) بیشتر از میانگین قطر هاله عدم رشد آنتی بیوتیک نیستاتین برای کاندیداگلابراتا می باشد. نتایج نشان داد که عصاره های این گیاه دارای اثرات ضدقارچی روی هر دو گونه کاندیدا می باشد و بعد از آزمایش های تکمیلی و بالینی می تواند به عنوان یک داروی ضدقارچی مناسب علیه عفونت های ناشی از کاندیدا گلابراتا و تروپیکالیس استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!