اثرات مکمل ‏سازی جیره با سطوح مختلف آرژینین بر جمعیت میکروبی روده کور و خصوصیات آنتی ‏اکسیدانی سرم جوجه‏ های گوشتی سالم و چالش‏ یافته با مخلوط آیمریاهای مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کوکسیدیوز سالانه باعث زیان‏های اقتصادی در واحدهای پرورش طیور می ‏شود و استراتژی‏های تغذیه ‏ای می‏تواند آن را تخفیف دهد. این مطالعه به‏ منظور بررسی اثرات سطوح مختلف آرژینین بر جمعیت میکروبی روده‏ء کور و خصوصیات آنتی‏اکسیدانی سرم جوجه ‏های گوشتی چالش یافته با آیمریا انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل جوجه ‏های سالم و جوجه های چالش یافته تغذیه شده با جیره‏های مکمل سازی شده با مقادیر 85، 100، 125 و 150 درصد آرژینین قابل‏هضم توصیه شده، بودند. برای کشت باکتریایی،در زمان کشتار (21 و 42 روزگی) از محتویات روده کور تحت شرایط استریل نمونه ‏برداری انجام شد.همچنین سطح فاکتورهای اکسیدانی و آنتی‏ اکسیدانی و نیتریک ‏اکسید در سرم جوجه‏ ها اندازه گیری شد. روده کور جوجه های که جیره ‏های حاوی سطوح 125 و 150 درصد آرژینین را دریافت کرده بودند، جمعیت اشریشیای کولای پایین‏تر و جمعیت لاکتوباسیل‏‏ها، بی فیدوباکتری‏ها و توتال باکتری‏های بالاتر و همچنین pH بالاتری را نشان دادند (05/0<p)، ولی جمعیت انتروکوکوس‏ها تحت تاثیر سطوح آرژینین و چالش کوکسیدیوز قرار نگرفت (05/0p <). همچنین چالش با آیمریا، سطح سرمی گلوتاتیون‏ پراکسیداز، سوپر‏اکسید‏ دیسموتاز و ظرفیت تام آنتی‏ اکسیدانی را کاهش و سطح سرمی نیتریک ‏اکسید و مالون‏دی‏آلدیید را افزایش داد (05/0p <). البته، افزودن آرژینین تنها در سطوح 125 و 150 درصد توانست سطح گلوتاتیون ‏پراکسیداز را افزایش دهد (05/0p <) و تاثیر معنی‏داری بر دیگر پارامترها نداشت (05/0p <).مطالعه حاضر مشخص کرد که مصرف آرژینین در سطوح 125 و 150 درصد، تحت شرایط چالش با آیمریا، جمعیت باکتری‏های پاتوژن را کاهش و جمعیت باکتری‏های سودمند و نیز سطح گلوتاتیون ‏پراکسیداز را افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!