سهم آورد ابن سینا در روان پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیخ الرییس ابوعلی سینا پزشک و فیلسوف نام دارایرانی، با وجود عمر نسبتا کوتاه خود تاثیری شگرف بر تمام علوم در زمان خود و بعد از خود نهاد. به دلیل کمبود مطالعاتی جامع در زمینه دیدگاه های ابن سینا در عرصه بیماری های اعصاب و روان، بر آن شدیم تا مطالعه حاضر را انجام دهیم.

مواد و روش ها

ما جهت بررسی دیدگاه های ابن سینا در زمینه روان پزشکی به مرور جامع بانک های اطلاعاتی معتبر و کتب مختلف تاریخ پزشکی ایران پرداختیم. همچنین در تمام مجلد های کتاب قانون ابن سینا کنکاش و مطالعه صورت گرفت.

یافته ها

ابن سینا اولین پزشکی بوده است که مفهوم توهم و هذیان را بیان نموده است. وی همچنین به صورت مبسوطی بیماری عشق را شرح می دهد که در واقع اولین پزشکی است که به نشانه ها و علایم اختلال انطباقی اشاره می کند. وی همچنین به اختلال ملانکولی و مانیا اشاره می کند و مانیا را نوع عارضه دار و طول کشنده ملانکولی برمی شمارد. در زمینه طب روان تنی به ارتباط تنگاتنگ سیستم اعصاب مرکزی با دستگاه هاظمه اشاره می کند. در زمینه شخصیت آدمی به مزاج ها چهارگانه منشاگرفته از طب یونانی شامل دموی، بلغمی، صفراوی، سودایی می پردازد و این مزاج ها را با دقت نظر تشریح می کند.

نتیجه گیری

ابن سینا هم زمان به دو جنبه سلامت جسمی و روانی اهمیت می داد و معتقد بود این دو جنبه سلامتی با هم در تعامل نزدیکی هستند. وی در زمینه بیماری های روان پزشکی دیدگاهی جامع داشت و به جنبه های زیستی و اجتماعی بیمار توجه داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2169617 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!