بررسی کفایت روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه اجتناب و همجوشی- نسخه نوجوان (AFQ-Y)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مفهوم انعطاف ناپذیری روان شناختی را نظریه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) مطرح می کند. پرسشنامه اجتناب و همجوشی- نسخه نوجوانان (AFQ-Y) یکی از ابزار های سنجش این سازه در نوجوانان است. هدف از این مطالعه بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی این مقیاس  بود.

روش کار

نمونه مورد مطالعه شامل 303 دانش آموزان شهر کاشان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای در سال 1396 انتخاب شدند. ابزار های مورد استفاده پرسشنامه اجتناب و همجوشی- نسخه نوجوانان (AFQ-Y) و مقیاس تجدید نظر شده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) بود. ساختار عاملی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین اعتبار همگرا و پایایی بازآزمایی (با فاصله چهار هفته) و همسانی درونی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل های آماری با استفاده از SPSS19 و AMOS22 انجام شده است.

نتایج

نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی، حاکی از وجود دو عامل "همجوشی شناختی" و "اجتناب تجربه ای" در این پرسشنامه بود. تحلیل عامل تاییدی، الگوی دو عاملی را تایید کرد (RMSEA 90% CI=0.04 - 0.06). همچنین، اعتبار همگرا (r= 0.60, p < 0.001)، ضریب آلفای کرونباخ (α= 0.80)  و ضریب پایایی بازآزمایی (r= 0.73)  این مقیاس نیز قابل قبول بود.

نتیجه گیری

براساس نتایج تحقیق حاضر، AFQ-Y ابزاری مناسب با خصوصیات روان سنجی قابل قبول برای سنجش انعطاف ناپذیری روان شناختی نوجوانان در جامعه ایرانی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 333
لینک کوتاه:
magiran.com/p2171916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!