تاثیر مراقبت های تسکینی بر کیفیت زندگی بیماران سرطانی: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

اخیرا مراقبت های تسکینی در رابطه با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان اهمیت بیشتری یافته است و انجام مطالعاتی در این زمینه وجود دارد که عاملی تعیین کننده در کیفیت مطلوب زندگی برای بیمار و خانواده اش می باشد. هدف از انجام این مطالعه، مرور سیستماتیک تعیین تاثیر مراقبت های تسکینی بر کیفیت زندگی بیماران سرطانی می باشد.

روش کار

مطالعه حاضر یک مطالعه مروری سیستماتیک کمی می باشد. در این مطالعه با بکارگیری کلیدواژه های مراقبت، تسکین، کیفیت زندگی، بیماران، سرطان، "Palliative"، "Sedative" ،"Care"، "Cancer"، ""Patient و "  Quality of Life" از سایت ها و بانک های اطلاعاتی معتبری چونSID PubMed, Science Direct,  و  Scopus در بازه زمانی 2000 تا 2016 استفاده  گردید. از میان بانک های اطلاعاتی و سایت های جستجو شده، 755 مقاله بدست آمد که از بین این مقالات در نهایت 26 مقاله استفاده شد.

یافته ها

ارایه مراقبت های تسکینی برای بیماران سرطانی در همه رده های سنی بمنظور ارایه مراقبت مددجو محور لازم است. در مطالعه حاضر موضوع مراقبت زودهنگام تسکینی و اینکه مراقبت تسکین دهنده باید در اسرع وقت آغاز شود تا حداکثر سود آن به بیماران و مراقبت دهنگان برسد، از اهمیت بسیاری برخودار بود.

نتیجه گیری

مراقبت های تسکینی منجر به تسریع بهبودی، کاهش مدت زمان بستری و کاهش هزینه های بیمارستانی و درمان خواهد شد. تاسیس و تقویت موسسات حمایت کننده ، فرهنگ سازی برای سازگاری با انواع مشکلات و ارایه مراقبت های تسکینی برای بیماران سرطانی ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!