کاربرد هم زمان گزینش های دوگانه ی دو حدی و یک و نیم حدی در ارزش گذاری پارک جنگلی سی سنگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارزشگذاری کالاهای عمومی در دهه ی اخیر به صورت قابل ملاحظه ای مورد توجه قرار گرفته است. امروزه کشورهایی که بیش تر به توسعه ی اقتصادی خود می اندیشند به صنعت گردشگری به عنوان یک ضرورت می نگرند و از آنجا که طبیعت گردی یا اکوتوریسم از شاخه های مهم گردشگری است از این روی به آن توجه جدی می نمایند. هدف از این مطالعه، بررسی کاربرد هم زمان دو نوع گزینش دوگانه ی دوحدی (DBDC) و یک ونیم حدی (OOHB) در تعیین ارزش تفرجی پارک جنگلی سی سنگان به روش ارزش گذاری مشروط در سال 1392 است.

روش بررسی

برای این کار، با توجه به ادبیات نظری هر یک از گزینش ها، پرسش نامه ای برای هر یک از گزینش ها تهیه و اطلاعات مورد نیاز گردآوری شد. سپس با استفاده از الگوی لاجیت و روش حداکثر درست نمایی، پارامترهای موثر بر ارزش تفرجی پارک مورد مطالعه تعیین و ارزش تفرجی برآورد شد.

یافته ها

بر اساس یافته های تحقیق، تعداد دفعات بازدید سالیانه ، اخلاق گرا یا پیامدگرا بودن و درآمد ماهیانه ی خانوار پاسخ گو از متغیرهایی است که در هر دو نوع گزینش، تاثیر معنی داری بر پذیرش مبلغ پیشنهادی به بازدیدکنندگان برای تفرج در این پارک است. تمایل به پرداخت انتظاری در گزینش دوگانه ی دوحدی به طور نسبی 2/12 درصد بیش تر از میزان مشابه آن در گزینش یک ونیم حدی است. بر اساس نتایج، ارزش تفرجی پارک جنگلی سی سنگان با استفاده از گزینش دوگانه ی دوحدی و یک ونیم حدی به ترتیب 14949 و 11324 میلیون ریال در سال 1392 برآورد می شود.

بحث و نتیجه گیری

هر چند که نمی توان نتایج این تحقیق را به عنوان یک قانون کلی بیان کرد، اما می توان گفت که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط گزینش های DBDC و OOHB در نمونه های مورد مطالعه، الگویی که توسط گزینش OOHB برآورد شده است به لحاظ شاخص های خوبی برازش بهتر بوده و ارزش تفرجی پارک را تعدیل شده تر از الگویی برآورد کرده که از گزینش DBDC استفاده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2172516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!