بررسی دقت سونوگرافی ترانس واژینال در تشخیص ضایعات رحمی در زنان با شکایت خونریزی غیر عادی رحمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شایع ترین علل خونریزی غیر عادی رحمی در زنانی که در سن باروری هستند، اختلالات ساختاری رحم است. روش های مختلفی برای ارزیابی خونریزی غیرعادی رحمی وجود دارد مانند سونوگرافی ترانس واژینال و هیستروسکوپی. در این مطالعه، هدف ما مقایسه دقت سونوگرافی ترانس واژینال و هیستروسکوپی در تشخیص علل شایع خونریزی غیر عادی رحمی بوده است.

روش بررسی

این یک مطالعه مقطعی انجام شده بر روی زنان بین 20 تا 50 سال می باشد که با شکایت خونریزی غیر عادی رحمی تحت سونوگرافی ترانس واژینال و هیستروسکوپی جهت تشخیص و درمان قرار گرفته اند. بیماران با معیارهای خروج (چاقی، کم کاری تیروییدو...)، از مطالعه خارج شدند و دقت تشخیصی سونوگرافی ترانس واژینال  برای تشخیص ضایعاتی از جمله  پولیپ های رحمی، میوم های ساب موکوزال، هایپرتروفی اندومتر و اندومتر نرمال و بدون ضایعه با یافته های هیستروسکوپی در قالب شاخص های حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی، Likelihood Ratio مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

119 خانم مورد بررسی اولیه قرار گرفتند که از این تعداد، 109 نفر وارد مطالعه شدند.   یافته های سونوگرافی و هیستروسکوپی در این مطالعه حاکی از آن بود که شایع ترین علل  خونریزی غیرعادی رحمی به ترتیب شیوع شامل:  پولیپ رحمی، میوم های ساب موکوزال، هایپرتروفی اندومتر می باشد. حساسیت سونوگرافی ترانس واژینال برای سه یافته فوق به ترتیب: 58.9%، 72.2% و 51.7% بوده است. ویژگی این روش برای تشخیص این ضایعات به ترتیب:  76.8%، 78.5% و 86.4% بوده است.

نتیجه گیری

نتایج نهایی نشان داد که دقت تشخیصی سونوگرافی ترانس واژینال نسبت به هیستروسکوپی، در تشخیص پولیپ های رحمی، میوم های ساب موکوزال و هایپرتروفی اندومتر به طور قابل توجهی کمتر است.
واژه های کلیدی: سونوگرافی ترانس واژینال، هیستروسکوپی، خونریزی غیرعادی رحمی

زبان:
فارسی
صفحات:
410 تا 418
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!