بررسی تاثیرات ایزوفلاون سویا بر اپیدمیولوژی و پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در طول دهه گذشته، علاقه به نقش فیزیولوژیکی ترکیبات فعال زیستی در گیاهان بر سلامت انسان ها بطور چشمگیری افزایش یافته است. در این راستا، طبقه ای از ترکیبات معروف به فیتواستروژن ها که چندین گروه از استروژن های غیراستروییدی را تشکیل داده است، به طور گسترده در گیاهانی از جمله ایزوفلاون ها و لیگنان ها تقسیم می شوند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از فیتواستروژن ها، به ویژه سویا و محصولات آن، ممکن است با کاهش علایم سرطان پستان همراه باشند. هدف این مطالعه جمع بندی تحقیقات منتشر شده است که به ارتباط بین فیتواستروژن های سویا بر اپیدمیولوژی و کاهش ابتلا به سرطان پستان پرداخته است.

مواد و روش ها:

جستجوی با استفاده از کلمات کلیدی زیر در منابع اینترنتی از سال 2007 تا سال 2019 انجام شد و تعداد 24 مقاله مورد تجزیه و تحلیل کامل قرار گرفت.

یافته ها:

بر اساس مطالعات صورت گرفته مصرف ایزوفلاون های سویا با کاهش ابتلا به تومور پستان همراه می باشد. میانگین مصرف در کشورهای شرقی بیشتر از غربی است و به همین دلیل اثرات پیشگیرانه آن در کشورهای غربی فقط با دوزهای مصرفی بالا مشخص می گردد.

بحث و نتیجه گیری:

مصرف سویا با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و علایم آن همراه است. سویا در انسان اثرات استروژنی ندارد. مصرف سویا مطابق با رژیم غذایی برای بازماندگان سرطان پستان بی خطر به نظر می رسد. زنانی که شروع به خوردن محصولات سویا در بزرگسالی می کنند، احتمال ابتلا پایین تری به سرطان پستان دارند و در صورت بروز نیز با علایم آنها کمتر خواهد بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!