انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا و سه گانه روابط با چین؛ راهبرد برای ایران

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

فشارهای زنجیر ه ای ایالات متحده آمریکا علیه چین را می توان ذیل سه گانه کلی فشار حملات ایدیولوژیک، محاصره تکنولوژیک، و جنگ اقتصادی و تجاری صورت بندی کرد که ازجمله مهم ترین شاهد مثال های آن می توان به تصمیم اخیر این کشور به تعطیلی مراکز دیپلماتیک چین، تعرفه ها و جنگ تجاری، اتهام به چین در قضیه شیوع ویروس کرونا و حضور گسترده نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی اشاره کرد.
اقدامات چین در مقابل  فشارهای سه گانه آمریکا کاملا بااحتیاط و حساب شده است و راهبرد این کشور در برابر آمریکا را می توان در سه اقدام زمانی بیان کرد: کوتاه مدت (مقابله به مثل یا و مقابله اقتضایی است که هر اقدام آمریکا را در همان سطح و متناسب انجام می دهند)، میان مدت (خواهان نقش هم ترازی در چارچوب چندجانبه-گرایی اند و  به دنبال جایگزینی هژمونیک به جای آمریکا نیستند و هدف اصلی آن ها پیگیری سیاست های توسعه اقتصادی است) و بلندمدت (کسب هژمونی که در نتیجه یک فرایند آرام رژیم سازی و قاعده سازی بین المللی که با مسلط کردن قواعد تجاری اقتصادی خود بر جهان به دست می آید) دسته بندی کرد.
جمهوری اسلامی ایران به فراخور واگرایی آمریکا و چین از یک سو و هم چنین همکاری و همگرایی ناگزیر این دو کشور در بسیاری از عرصه های اقتصادی از سوی دیگر، بایستی جایگاه خود را در سیاست غرب آسیا چین پیدا کند و در این میان برای آنکه دچار انفعال در سیاست خارجی خود نشود باید روابط خود با چین را بر پایه سیاست‎های کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت این کشور برنامه‎ریزی کند.
جمهوری اسلامی ایران باید از یک راهبرد سه سطحی اقتضایی در سیاست خارجی خویش بهره ببرد: سطح اول داخلی است که در آن باید موانع بوروکراتیک همکاری اقتصادی ایران و چین رفع شود. سطح دوم منطقه ای است و جمهوری اسلامی ایران بایستی عنایت کند که توافقنامه های مشارکت استراتژیک چین با کشورهای رقیب منطقه ای ایران پتانسیل ایجاد چالش در آینده را دارد و باید مراقب بود که سیاست های منطقه ای ایران در این شرایط، مشروط نشود. و در سطح بین المللی هم از آنجا که روابط چین و ایالات متحده آمریکا به غلظت جنگ سرد شوروی سابق و آمریکا نخواهد رسید، بایستی مراقب سطوح همکاری قدرت‎های بزرگ و تاثیر آن بر روابط ایران و چین بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!