متغیر مدیریت چین در انتخابات2020 ریاست جمهوری آمریکا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مسئله چین یک چالش کلان برای آمریکا به حساب می آید و یک موضوع فراجناحی و فراحزبی در این کشور محسوب می شود. هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بر این باورند که چین یک قدرت در حال خیزش است که نقش به سزایی در به خطر افتادن جایگاه هژمونیک آمریکا چه در سطح منطقه ای و چه در سطح جهانی دارد. از همین روی، سیاست گذاران آمریکایی تلاش دارند تا دستور کارهای احتمالی و حتی دستاوردهایی که پیش ازاین برای مقابله با این تهدید به دست آمده را در چارچوب مبارزات انتخاباتی در نگاه مخاطبین خود پررنگ کنند.
جریان پوپولیستی و راست گرا آمریکا با حمایت از ترامپ در پوشش شعار اول آمریکا توانست یک مسئله و چالش کلان در سیاست خارجی آمریکا یعنی موضوع چین را به یک مسئله حاد داخلی در این کشور یعنی ضعیف بودن زیرساخت های صنعتی آمریکا و ضعیف بودن آمارهای اشتغال در این کشور نسبت دهد و این تصور را در جامعه آمریکایی به وجود آورد که بایستی در تمامی ابعاد و جنبه ها با چین به مقابله برخاست. حامیان ترامپ سعی دارند که در سطح داخلی به مخاطبان خود این مسئله را القا کنند که دولت ترامپ تنها دولت آغازگر مقابله با چین است و توافق تجاری ترامپ با چین فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت آن توانسته است به نفع زیرساخت های تولیدی چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعت عمل کند.
طرفداران بین الملل گرایان لیبرال به رهبری بایدن اعتقاد دارند که احیای دوباره رهبری آمریکا از طریق همکاری نزدیک با شرکا و متحدان این کشور برای حل وفصل مسایل کلان جهانی ممکن است و آغاز یک جنگ تجاری بی مهابا علیه چین از طرف ترامپ باعث از دست رفتن مشاغل آمریکایی و ورشکسته شدن کشاورزان این کشور شده است. جریان حامی بایدن اعتقاد دارند که مسیر درست برای برخورد با چین، از رهگذر جلب همکاری با دیگر شرکا و متحدان آمریکا است و نه در پوشش شعار اول آمریکا.
مسئله مهم دیگر در چارچوب انتقادات بایدن و کمپین انتخاباتی وی به ترامپ که می تواند مطرح باشد مسئله حقوق بشر است که برای حزب دموکرات مسئله ای حایز اهمیت است و بایدن سعی دارد چین را بر سر مسئله نقض حقوق بشر در منطقه خودمختار سین کیانگ و هنگ کنگ تحت فشار و حتی تحریم اقتصادی قرار داده و قوانین مصوب کنگره آمریکا در مورد نقض حقوق بشر در چین را با جدیتی بیشتری در قیاس با ترامپ دنبال و پیگیری می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!