بررسی شیوع انگل های خونی بابزیا بوویس و بابزیا بایژمینا در تعدادی از گاوهای منطقه شمال غرب ایران به روش مولکولی و ارزیابی عوامل خطر مرتبط با عفونت ناشی از آن ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر با هدف بررسی مولکولی توزیع اپیدمیولوژیک بابزیا بوویس و بابزیا بایژمینا و عوامل خطر مربوطه در تعدادی از گاوهای منطقه شمال غرب ایران طراحی گردید. بدین منظور، 153 نمونه خون به طور تصادفی از گاوهای استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی جمع آوری شد. پس از استخراج DNA سلول های خونی، یک جفت پرایمر حاصل از ژن18s rRNA برای شناسایی اعضای جنس بابزیا با واکنش زنجیره ای پلیمراز (polymerase chain reaction; PCR) مورد استفاده قرار گرفت.به منظور شناسایی گونه های بابزیا بوویس و بابزیا بایژمینا از تکنیک PCRنیمه آشیانه ای (semi-nested PCR) استفاده شد. بر اساس یافته های این مطالعه، از مجموع 153 نمونه خونی، 39 نمونه (49/25 درصد) آلوده به گونه ای از انگل تک یاخته بابزیا بودند که یکی از نمونه ها به طور هم زمان به دو گونه بابزیا آلوده بود. همچنین گونه های بابزیا بوویس و بابزیا بایژمینا به ترتیب در 38  و 2  مورد از نمونه ها شناسایی شد. نتایج حاکی از میزان بالای شیوع آلودگی به بابزیا بوویس نسبت به بابزیا بایژمینا در دام های تحت آزمایش بود (83/24 درصد در مقابل 30/1 درصد). از طرف دیگر، میزان شیوع گونه های بابزیا در استان آذربایجان غربی به مراتب بیشتر از استان آذربایجان شرقی بود (70 درصد در مقابل 30 درصد). در بررسی فاکتورهای خطر هم مشخص گردید با این که شرایط اقلیمی، فصل نمونه برداری، نوع مدیریت دامداری، نوع تغذیه دام ها و نژاد آن ها تاثیر معنی داری بر میزان شیوع بابزیوز در حیوانات مورد مطالعه داشت (05/0˂p < /em>) ولی این تاثیر در مورد سن و جنس دام ها و حضور ناقلین بندپا معنی دار نبود (05/0˃p < /em>). یافته های مطالعه حاضر اطلاعات ارزشمندی در مورد اپیدمیولوژی عفونت ناشی از بابزیا بوویس و بابزیا بایژمینا در گاوهای منطقه شمال غرب ایران ارایه می دهد که می تواند برای برنامه های مدیریت و کنترل این بیماری بسیار مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!