تعیین شاخص های ارزیابی جهت اولویت بندی مشکلات حمل ونقل کالای درون شهری با استفاده از روش تصمیم گیری چندویژگی و متوسط گیری وزنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی مشکلات حمل بار شهری در چند سال اخیر به یک مسئله مهم در مدیریت شهری تبدیل شده است . نظرسنجی از گروه های مختلف درگیر در حمل بار شهری علاوهبر دریافت نظرات متنوع و درک مشکلات و نگرانیهای آنها ، موجب یافتن روش های اجرایی مناسب جهت مدیریت سیستم خواهد شد. هدف اصل نیای مطالعه گردآوری و تحل ی ل مشکلات موجود در حمل بار شهری از دیدگاه گروه های مختلف است . بدین منظور، 478 پرسش نامه به صورت مصاحبه حضوری و اینترنتی از گروه های مختلف در تهران گردآوری شد. بیش از 90 درصد شهروندان ایجاد آلودگی هوا و حادثهساز بودن خودروهای باری را مهمترین مشکلات حمل بار شهری میدانند. همچنین، بیش از 40 درصد از عاملان حمل بار، کم بودن کرایه های حمل و نامناسب مهار شدن بار را مهمترین مشکلات حمل بار شهری دانستند. مشکلات عمده رانندگان بالا بودن هزینه های تعمیر و نگهداری و عدم وجود اتحادیه برای دفاع از حقوق آنان عنوان شد. برای اولویتبندی مسایل از نقطه نظر مدیران، کارشناسان و شهروندان از دو روش آماری متوسطگیری وزنی ها پاسخ و تحلیل همایی استفاده گردید. نتایج هر دو روش به طور مشابه نشان داد که حفظ محیط زیست، افزایش ایمنی و تامین درآمد شهرداری از منابع پایدار مهم ترین اولویت های مدیران و کارشناسان در مدیریت حمل بار است. در حالیکه از دیدگاه شهروندان حفظ کیفیت ،بار جایگزین تامین درآمد شهرداری از منابع پایدار شده است. نتایج نشانگر وجود اختلاف در دغدغه های اصلی ها گروه ی مختلفدر زمینه حمل بار است . برای نمونه، هدف تامین درآمد شهرداری از منابع پایدار از دید شهروندان دارای کمترین اهمیت است این در حالی است که عدم وجود درآمد پایدار سبب شده تا شهرداری تهران با گسترش ناموزون شهر درصدد دریافت عوارض جهت تامین هزینه های جاری شهر برآید. این مساله از دید کارشناسان به دلیل آگاهی از عواقب توسعه ناپایدار شهری در مقایسه با شهروندان بسیار مهم تلقی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2177558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!