ارزیابی میزان استحکام باند بین چینی و فلز و نحوه ی شکست در نواحی لحیم شده و لحیم نشده از فریم های مکعبی شکل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

لحیم کاری کاربردهای متفاوتی در پروتزهای دندانی دارد. اما اثرات لحیم کاری بر قدرت  اتصال بین چینی و فلز کمتر بررسی شده است. تحقیق حاضر با هدف تعیین استحکام باند بین چینی و فلز و نحوه ی شکست در نواحی لحیم شده و لحیم نشده ی نمونه های ی مکعبی شکل طراحی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه، 40 قطعه ی فریم چینی-فلز با شرایط یکسان ساخته شده و در دو گروه مساوی 20تایی تقسیم شد. در نمونه های گروه تجربی، پس از ایجاد سوراخ در مرکز فریم لحیم کاری شده و سپس نمونه ها چینی گذاری شدند. استحکام باند نمونه ها در ناحیه ی وسط فریم با استفاده از روش آزمون خمش 3 نقطه ای در دستگاه یونیورسال با سرعت5/0میلی متر در دقیقه ارزیابی و میانگین نیروی لازم برای شکست اتصال در هر نمونه اندازه گیری شد. تصویر نمونه ها توسط اسکنر و کامپیوتر دیجیتایز شده و تمام تصویرها با بزرگ نمایی 5/10 برابر روی صفحه ی کامپیوتر بزرگ نمایی شدند. سپس، هر تصویر به 100 مربع 1×1 میلی متری تقسیم شده و درصد کل شکست کوهزیو و ادهزیو برای هر نمونه ثبت گردید. مقایسات آماری دو گروه با آزمون Independent t انجام شد.(p-value˂0.05)

یافته ها

میانگین نیروی لازم برای شکستن اتصال چینی در اتصالات لحیم شده برابر 3/7±6/36 نیوتن و در اتصال لحیم نشده برابر 6/4±4/37 نیوتن به دست آمد (بدون تفاوت های معنی دار). نحوه ی شکست تمام نمونه های دو گروه هم کوهزیو بوده و بین دو گروه از نظر فراوانی شکست کوهزیو اختلاف معنی داری دیده نشد.

نتیجه گیری

  با در نظر گرفتن محدودیت های این مطالعه ، نمونه های لحیم شده و لحیم نشده اختلاف معنی داری در استحکام باند چینی به فلز نداشته است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
35 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2178797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!