بررسی آزمایشگاهی میزان آرتیفکت تصویر ناشی از گوتا پرکا و سیلرهای مختلف با تصاویر توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی: مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مواد مختلف سبب ایجاد آرتیفکت در تصاویرCBCT شده که به نوبه خود سبب کاهش کیفیت تصاویر می شود. در این مطالعه میزان آرتیفکت ناشی از سیلر های مختلف مورد استفاده در درمان ریشه در دو رزولوشن مختلف دستگاه CBCT بررسی شد.

مواد و روش ها

ریشه4 دندان فانتوم سانترال ماگزیلا در 3 مرحله به وسیله فایل های روتاری آماده سازی شد .در مرحله اول دندان شماره 1 ابتدا بدون گوتاپرکا و سپس با گوتا پرکای شماره 25 اسکن شد .گوتا پرکای شماره 25 با سیلرهای با بیس رزینی،Zinc Oxide Eugenol (ZOE) و سرامیک به ترتیب در دندانهای شماره 4،3،2 قرار گرفت .مرحله دوم همانند مرحله اول انجام شد بااین تفاوت که از گوتاپرکای شماره 35 در دندان شماره 1و همراه با سیلرهای رزینی و ZOE در دندان های شماره 2 و3 استفاده شد . در مرحله سوم آبچوریشن کانال در دندان های 2و3 با استفاده از سیلر های رزینی و ZOE انجام شد. در هر مرحله 3 اسکن CBCT  در شرایط رزولوشن بالا و استاندارد تهیه شد.(CNR (Contrast Noise Ratioدر سه پلن ریشه به دست آمد و داده ها با آنالیز های آماری آنالیز شد.

یافته ها

گوتاپرکا به تنهایی آرتیفکت بیشتری در مقایسه با گوتاپرکا همراه با سیلر داشت . سیلر با بیس ZOE آرتیفکت بیشتری از سایر سیلر ها داشت . بین مراحل سه گانه مختلف اختلاف معناداری مشاهده نشد . و همچنین در رزولوشن های مختلف اختلاف معنی داری در آرتیفکت گوتا پرکا و سیلر ها مشاهده نشد. سیلر با بیس ZOE  در 1⁄3 اپیکال و رزینی در1⁄3 کرونال آرتیفکت بیشتری داشت .

نتیجه گیری

باتوجه به آرتیفکت بیشتر گوتاپرکا نسبت به ترکیب گوتاپرکا -سیلر و کاهش آرتیفکت در ترکیب گوتاپرکا -سیلر رزینی نسبت به گوتا پرکا -ZOE جهت بررسی بهتر تصاویر CBCT از کانال ریشه دندان استفاده از ترکیب گوتا پرکا -سیلر رزینی به هنگام درمان کانال ریشه توصیه می شود .

زبان:
انگلیسی
صفحات:
42 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2178798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!