بهبود تولید گابا و زنده مانی لاکتوباسیلوس برویس G42 در شرایط شبیه سازی شده دستگاه گوارش با استفاده از ریزپوشانی با ایزوله پروتئین سویا و آلژینات سدیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) یک اسید آمینه غیر پروتئینی است که از باکتری ها، گیاهان و مهره داران بدست  می آید. گابا یک ترکیب شناخته شده است زیرا نقش فیزیولوژیکی مهمی در انتقال پیام های عصبی، کاهش فشار خون، تکرر ادرار و ایجاد آرامش دارد. گابا به صورت بیولوژیکی به وسیله ی اسید لاکتیک باکتریاها تولید می شود که به صورت گسترده در تخمیر غذاها استفاده می شوند. در این مطالعه باکتری های تولید کننده گابا برای ریز پوشانی به وسیله ی ایزوله پورتیین سویا و آلژینات انتخاب شده و به روش امولسیون سازی ریزپوشانی شدند. راندمان ریزپوشانی و میزان به دام افتادن باکتری های تولیدکننده گابا در کپسول های ایزوله پروتئین سویا و آلژینات به کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی تایید شد. توانایی تولید گابا و زنده مانی باکتری های ریز پوشانی شده در شرایط شبیه سازی شده دستگاه گوارش انسان بررسی شد. برای شناسایی باکتری های تولید کننده گابا، باکتری های ایزوله شده از ترخینه و هویج تخمیر شده روی محیط کشت MRS حاوی 1 درصد مونوسدیم گلوتامات کشت شد. راندمان تولید گابا به کمک کروماتوگرافی لایه نازک (TLC)  و کروکاتوگرافی مایع (HPLC) بررسی شد. بر اساس نتایج ثبت شده، لاکتوباسیلوس برویس PML1 ایزوله شده از ترخینه و لاکتوباسیلوس برویس G42 ایزوله شده از هویج تخمیر شده میزان تولید گابا را 304 میلیگرم بر لیتر و 2511 میلی گرم بر لیتر بعد از 30 ساعت در 30 درجه سانتیگراد نشان دادند. نتایج نشان داد زنده مانی و میزان تولید گابا به کمک ریزپوشانی با  ایزوله پروتئین سویا و آلژینات و به دلیل تولید مناسب سلول بهبود یافته است.  این مطالعه پتانسیل ریز پوشانی باکتری ها همراه با افزایش راندمان تولید گابا با هدف ایجاد یک غذای فراسودمند را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2179150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!