مقایسه اثر افزودن نئوستیگمین و سوفنتانیل به روپیواکائین در اسپاینال انستزی برای جراحی هرنیورافی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از مطالعه فوق مقایسه اثر افزودن نیوستیگمین به روپیواکایین و سوفنتانیل به روپیواکایین در اسپاینال انستزی برای جراحی هرنیورافی بود.

 روش اجرا:

 دراین مطالعه کارازمایی بالینی دوسوکور تعداد105 بیمارکه کاندید هرنیورافی در بیمارستان ولیعصر اراک بودند وارد مطالعه شده و براساس روش تصادفی سازی بلوکه ای به سه گروه 35 نفره تقسیم شدند. در تمام بیماران از روپیواکایین 5/0 درصد 3 میلی لیتر (15 میلی گرم) جهت اسپاینال استفاده نمودیم. در گروه اول بیماران 50 میکروگرم نیوستیگمین، در گروه دوم بیماران 5 میکروگرم سوفنتانیل و در گروه سوم بیماران 1 میلیلیتر اب مقطر اینتراتکال دریافت نمودند. بلوک حسی و حرکتی و درد در ریکاوری ودرساعتهای 1 و 2 و 4 و 6 و 12 پس از عمل و مقدار مخدر مصرفی ثبت گردید. داده ها توسط نرم افزار spss 20 آنالیز گردید.

نتایج

در زمان 105 و120 دقیقه بعد از شروع جراحی درگروه سوفنتانیل ضربان قلب کمتر از گروه نیوستیگمین بود (027/0=P).مدت زمان سپری شده تا شروع بلوک حسی در گروه پلاسبو بیشتر از سایر گروه ها و طول مدت بلوک حسی و حرکتی در گروه پلاسبو از همه کمتر بود(0001/0= P). اما از نظر مدت زمان سپری شده تا شروع بلوک حسی و حرکتی و طول مدت یا دوام بلوک حسی و حرکتی بین دو گروه سوفنتانیل و نیوستیگمین اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0 P>). درد در گروه پلاسبو به جز ریکاوری از دو گروه دیگر بیشتر بود (0001/0= P). اما بین دوگروه سوفنتانیل و نیوستیگمین اختلاف آماری معنی داری در هیچ یک از زمان ها مشاهده نشد (05/0< P). مقدار مخدر مصرفی در گروه پلاسبو بیشتر بود (0001/0= P).اما اختلاف آماری معنی داری از نظر مقدار مخدر مصرفی بین 2گروه مشاهده نشد.05/0

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2179408 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!