میزان مقاومت آنتی بیوتیکی هلیکوباکتر پیلوری های بدست آمده از بیوپسی معده مراجعین به بیمارستان امام خمینی(ره) کرمانشاه

چکیده:
مقدمه
عفونت با هلیکوباکتر پیلوری طیف وسیعی از بیماری های گوارشی را در بر می گیرد و در کشورهای در حال توسعه شیوع زیادی دارد. با این حال اطلاعات اندکی در خصوص میزان حساسیت آن به عوامل ضد میکروبی در دست است. هدف از این مطالعه، تعیین الگوهای حساسیت سویه های هلیکوباکتر پیلوری جدا شده از بیماران در کرمانشاه نسبت به 12 عامل ضد میکروبی متفاوت است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی 72 سویه هلیکوباکتر پیلوری از بیوپسی های معده بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) کرمانشاه جدا شد. حداقل تراکم بازدارنده (MIC) و حساسیت این سویه ها به آموکسی سیلین، سیپروفلوکساسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین، فورازولیدون، جنتامیسین، نالیدیکسیک اسید، نیتروفورانتوئین، مترونیدازول، پنی سیلین، ریفامپین و تتراسیکلین با استفاده از روش رقت در آگار تعیین شد.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده، میزان مقاومت آموکسی سیلین 14%، سیپروفلوکساسین 42%، کلاریترومایسین%8، اریترومایسین 10%، فورازولیدون 21%، جنتامیسین 26%، نالیدیکسیک اسید 35%، نیتروفورانتوئین 26%، مترونیدازول 34%، پنی سیلین 29%، ریفامپین 26% و تتراسیکلین 36% تعیین شد.
میزان مقاومت به سیپروفلوکساسین، مترونیدازول، نالیدیکسیک اسید و تتراسیکلین در حد بالایی بود (42-34%)؛ در حالیکه در مورد فورازولیدون، جنتامیسین، نیتروفورانتوئین، پنی سیلین و ریفامپین در حد متوسط (29-21%) و در خصوص کلاریترومایسین و اریترومایسین در حد پایینی (10-8%) بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق، سویه های مقاوم در کرمانشاه مشابه یافته های حاصل از کشورهای در حال توسعه است. لذا کشت و تعیین حساسیت جهت تعیین الگوهای مقاومت هلیکوباکتر پیلوری در مناطق جغرافیایی خاص پیش از اقدام به درمان، لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p218066 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!