بررسی میزان آمادگی بیمارستان های استان سیستان و بلوچستان در بحران کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

از زمان شیوع بیماری کووید-19 در جهان، بیمارستان ها نقش مهمی در مدیریت بحران در جامعه دارند؛ بنابراین آمادگی بیمارستان برای استمرار خدمات درمانی در بحران کووید-19 از اهمیت ویژه ای برای جوامع برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آمادگی بیمارستان های استان سیستان و بلوچستان در بحران کووید-19 انجام شد.

روش ها

مطالعه حاضر از نوع مقطعی است و جامعه پژوهش شامل همه بیمارستان های موجود در سطح استان سیستان و بلوچستان بوده که شامل 24 بیمارستان است. ابزار گردآوری اطلاعات، چک لیست استاندارد 110 سوالی آمادگی در برابر بحران کووید-19 انجمن بیمارستان های آمریکا بود که بعد از ترجمه و بومی سازی در این مطالعه استفاده شد. داده ها از طریق ارسال پرسشنامه آنلاین به بیمارستان های استان، جمع آوری شد.

یافته ها

میانگین نمره کسب شده از 100 در چک لیست آمادگی بیمارستان برای بیماری کووید-19، در قسمت اطلاعات عمومی 36، ساختار برنامه ریز و تصمیم گیری 53/3، تدوین برنامه مکتوب برای مقابله با کووید-19 معادل 40/9، اصول طرح کووید-19 معادل 46/7، تسهیل ارتباطات 15، تامین و تجهیزات ابزارهای پزشکی و مصرفی 37/9، شناسایی و مدیریت بیماران 54/2، حضور عیادت کنندگان در مرکز 33/3، بهداشت حرفه ای30/7، آموزش و تعلیم 49 و افزایش ظرفیت در زمان پیک بیماری 19/1 بود. میانگین نمره کل آمادگی بیمارستان برای مقابله با بیماری کروناویروس 40/12 بود که در محدوده ضعیف طبقه بندی می شود.

نتیجه گیری

بیمارستان های استان سیستان و بلوچستان از نظر تسهیل ارتباطات کمترین میزان آمادگی را در بین سایر زمینه های آمادگی بیمارستان کسب کردند، این بیانگر این موضوع است که بیمارستان های استان آمادگی لازم برای همکاری و هماهنگی با یکدیگر را ندارند و این روند مقابله با این بیماری را در استان کند می نماید. افزایش ظرفیت در زمان پیک بیماری از زمینه هایی است که بیمارستان های استان نتوانستند آمادگی خوبی از خود نمایش بدهند بنابراین نیازمند توجه مسیولین به این موضوع و ایجاد راه کارهایی جدی و سریع جهت افزایش میزان آمادگی بیمارستان در این زمینه جهت کاهش تلفات و آسیب دیدگی بیشتر جامعه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
553 تا 561
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!