طراحی و تدوین برنامه جامع تجربه نگاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در مواجهه و مقابله با بحران کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تجربه به عنوان یکی از ارزشمندترین سرمایه های بشری در موقعیت ها و شرایط متفاوت حاصل می گردد و سازمان ها را در جهت نیل به اهداف کلان و راهبردی خود یاری می رساند. پژوهش حاضر با هدف تجربه نگاری مواجهه و مقابله با بیماری کووید-19 در دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) انجام شد.

روش ها

این پژوهش کاربردی به روش کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری شامل 24 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان اجرایی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) در فروردین و اردیبهشت ماه 1399 بود که صورت هدفمند و گلوله برفی وارد مطالعه شدند. همه این افراد در مواجهه و مقابله با بیماری کووید-19 مشارکت داشتند. با تشکیل جلسات مختلف با کارگروه تحقیق، و اخذ نظرات خبرگان با تکنیک دلفی؛ رخدادهای بحران و محورهای اساسی آنها در مواجهه و مقابله با بیماری کووید 19 احصاء شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد که 5 حوزه و 25 محور اساسی رخداد (بحران با حساسیت داخلی، منطقه ای، بین المللی و خسارت عمده ای)؛ 18 رخداد در حوزه فرماندهی و رهبری، 15 رخداد در پژوهش، 9 رخداد در آموزش، 22 رخداد در درمان، 6 رخداد در پشتیبانی در مواجهه و مقابله با بیماری کووید-19 مطرح است که حوزه درمان بیشترین فراوانی (22) و جهادی و معنویت کمترین (2) فراوانی را دارند.

نتیجه گیری

با توجه بحران بیماری کووید-19 بیشترین رخداد در حوزه درمان (22 رخداد) وجود دارد و نیازمند ثبت تجربه و مستندسازی جهت درس آموخته در بحران های مشابه است. این تجربه نگاری ها می تواند به عنوان مبنایی برای برنامه ریزی مدیران در اجرای مستندسازی تجربه در سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
589 تا 598
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!