بررسی سطح خونی سرب در کارگران نقاش شهرستان رفسنجان و همبستگی آن با شیوع عوامل خطرساز بیماری های قلبی عروقی در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نقاشان با عوامل آسیب رسان شیمیایی مختلفی نظیر ذرات سرب در رنگ ها مواجهه هستند. برخی مطالعات به ارتباط احتمالی مواجهه شغلی و اثرات قلبی عروقی، اشاره کرده اند. سرب از طریق خوراکی، پوستی و تنفسی جذب بدن می شود و در برخی بافت ها رسوخ می کند. با توجه به اهمیت سلامتی نیروی کار در راستای توسعه و پیشرفت هر کشور این مطالعه با هدف تعیین میزان سرب در خون نقاشان شهرستان رفسنجان در سال 1397 انجام گردید.

روش بررسی

تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی است که در سال 1397 بر روی 77 نقاش شهرستان رفسنجان انجام گرفت. جمع آوری داده ها در دو مرحله صورت گرفت، در مرحله اول بر اساس چک لیست اطلاعات دموگرافیک و مرحله دوم انجام تست ها آزمایشگاهی و در نهایت با ثبت داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات کمی به صورت «انحراف معیار±میانگین» و اطلاعات کیفی به صورت«تعداد(درصد)» گزارش گردید.

نتایج

از میان 77 کارگر نقاش کمترین سن 21سال و بیشترین آن 70سال می باشد. در مجموع 20  نفر (26درصد) از آن ها سابقه خانوادگی حملات قلبی را داشتند. بیشترین مقدار سرب در خون نقاشان 7/30 میکروگرم در دسی لیتر گزارش شد و سطح سرب بیشترین همبستگی را با قند خون داشت. 60 نفر (9/77درصد) از نقاشان از وسیله حفاظت فردی ماسک استفاده می کردند. 4/49 درصد از نقاشان حاضر در مطالعه از لباس کار و 6/28 درصد نیز از دستکش در هنگام کار استفاده می کرده اند. سطح سرب با فاکتورهای قند خون، کلسترول، تری گلیسیرید، LDL، سن و سابقه کار رابطه مستقیم و غیر معنادار دارد و میزان قند خون بیشترین همبستگی را با سطح سرب موجود در خون کارگران نقاش داشته است.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهد با توجه به افزایش سابقه کار نقاشان، میزان سطح سرب خون آن ها نیز افزایش یافته است و همچنین میزان قند خون، بیشترین همبستگی را با سطح سرب در خون نقاشان داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2181181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!