مقایسه برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

علیرغم گسترش برنامه دکتری پرستاری در دنیا، نحوه ارایه برنامه در دانشگاه های مختلف با تفاوت هایی روبرو است و تحلیل این تفاوت ها به پیشرفت رشته منجر خواهد شد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری در ایران با دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا انجام شده است.

روش کار

این مطالعه توصیفی- تطبیقی در سال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. داده های مورد نیاز درباره جدیدترین برنامه آموزشی دکتری تخصصی پرستاری با ورود به سایت های وزارت بهداشت ایران و دانشگاه بریتیش کلمبیا جستجو و جزییات برنامه درسی دو دانشگاه مرور شد و با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از نظر ساختاری دانشگاه برتیش کلمبیا دارای تجربه ای نزدیک به دو برابر ایران در تعلیم و پرورش پرستاری نوین در جهان می باشد. نحوه پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیا بدون آزمون و تربیت دانشجو در سطح بین المللی می باشد، در حالی که در ایران به صورت متمرکز و از طریق آزمون سراسری صورت می پذیرد. فلسفه دکتری پرستاری ایران بر اساس موازین اسلامی می باشد. دروس اختیاری دانشگاه بریتیش کلمبیا بر فرایند پرستاری تمرکز دارد و در هر دو دانشگاه بر اساس نظر استاد راهنما و عنوان رساله انتخاب می شوند. در دانشگاه بریتیش کلمبیا دانشجو حداکثر تا 15 درصد از نمره پایان نامه را به صورت خود ارزیابی کسب می نماید، در حالی که در ایران دانشجو دخالتی در ارزیابی خود ندارد.

نتیجه گیری

مقطع دکتری پرستاری ایران با دانشگاه برتیش کلمبیا در مواردی نظیر قدمت، رعایت موازین اسلامی، اجرای فرایند پرستاری، خودارزشیابی و تعداد دروس اختیاری متفاوت است. در راستای ارتقای کیفیت دوره دکتری تخصصی پرستاری ایران پیشنهاد می شود، ضمن بررسی کوریکولوم از نظر محتوایی، دوره های فرایند پرستاری به کوریکولوم درسی اضافه شود و سابقه کار بالین نیز از شروط وارد شدن در دوره دکتری پرستاری قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2181637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!