درس های آموخته شده از عملکرد پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاندمی کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

 انتشار اطلاعات بدون مبنای پژوهشی درباره ی پاندمی کروناویروس جدید (2019) در حال حاضر به دغدغه ی جامعه ی جهانی تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل عملکرد، برنامه ریزی و انعطاف پذیری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پاسخ به بحران پاندمی کروناویروس جدید و تولید و انتشار اطلاعات مبتنی بر شواهد انجام شده است.

مواد و روش ها

 این مطالعه از نوع مطالعات سازمانی (Organizational study) بوده و به روش توصیفی انجام شده است. پس از اعلام فراخوان پذیرش طرح های پژوهشی در مورد COVID-19 از طریق وب سایت رسمی دانشگاه، روند جدیدی برای بررسی پروژه های پیشنهادی تعریف شد. عامل زمان و تاکید بر تولید شواهد از اولویت های این روند جدید جذب و بررسی فرایندها در بحران کرونا ویروس بود. داوری با استفاده از روش های الکترونیک، و برگزاری جلسات بحث مجازی انجام گرفت. داده های کمی در MS Excel ویرایش 16 انجام شد و نتایج به صورت جدول و نمودار ارایه شد.

یافته ها

 با توجه به فوریت تجمیع شواهد، داوری توسط تیم علمی در طی حداکثر 72 ساعت و داوری توسط تیم اخلاقی در طی 24 ساعت (بدون احتساب زمان سپری شده در دست مجریان طرح) انجام شد. تعداد 64 پروژه ی تحقیقاتی و فناورانه در اولویت برنامه های معاونت تحقیقات و فناوری قرار گرفت. انجام داوری ها در کمترین زمان ممکن، رویکرد تعاملی روند بررسی طرح ها و مبتنی بر مسئله بودن موضوعات مصوب از مهم ترین دستاوردها بودند.

نتیجه گیری

 تجربه های به دست آمده نشان داد که فعالیت های انسجام یافته ی سازمانی در حوزه ی پژوهش و انعطاف پذیری در فرایندها نقش قابل توجهی در برخورد با اپیدمی ها و بحران ها و در راستای فایق آمدن بر موانع و چالش ها و تولید شواهد علمی دارد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
290 تا 297
لینک کوتاه:
magiran.com/p2182591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!