ارتباط تغذیه صبحگاهی و سایر فاکتورهای دموگرافیک با پوسیدگی دندانی در دانش آموزان 9 ساله ساکن زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پوسیدگی دندانی یک بیماری مولتی فاکتوریال می باشد.  فاکتورهای دموگرافیک و نیز رژیم غذایی بویژه صرف صبحانه که یک  وعده غذایی  مهم  محسوب شده  از جمله  عوامل تاثیر گذار بر سطح پوسیدگی دندان می باشد . هدف مطالعه  بررسی ارتباط مصرف صبحانه و سایر فاکتورهای دموگرافیک  با سطح پوسیدگی دندان در دانش آموزان 9 ساله ساکن زاهدان است.

مواد  و روش ها

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی، شهر زاهدان  بر اساس جداول  جمعیتی  به 4 منطقه تقسیم شد. از هر منطقه 1 مدرسه دولتی و غیرانتفاعی پسرانه و دخترانه  به طور تصادفی انتخاب شد. .برای400 دانش آموز دختر و پسر 9 ساله  پرسشنامه ای در مورد فاکتورهای دموگرافیک و صرف صبحانه تکمیل گردید و معاینه دهانی جهت تعیین شاخص (,OHI-s (dmft,DMFT توسط دندانپزشک صورت گرفت. داده ها با نرم افزار 21 Spss و آزمونهای t-test ،ANOVA  و  Pearson correlation  آنالیز شد.سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.  

یافته ها:

 میانگین dmft,DMFT در کودکانی که صبحانه مصرف می کردند (1/4±1/34و2/5 ±5/22) و  کودکانی که مصرف نمی کردند(1/44±1/39و2/5± 4/5)تفاوت معنی داری نداشت. (0/05<P) لیکن شغل مادر و  تحصیلات پدر  با  DMFT  و نحصیلات مادر با DMFT,dmft ارتباط معنی داری داشت. (0/05>P)

نتیجه گیری:

مصرف  صبحانه و نوع  آن  تاثیر بسزایی در کاهش سطح پوسیدگی دندانی نداشت. کودکانی که  مادران تحصیلکرده  داشتند  دندانهای شیری و دایمی  پوسیده کمتری داشتند و نیز میزان پوسیدگی دندان دایمی در کودکانی که مادران کارمند یا  فرهنگی  و نیز پدران تحصیلکرده داشتند به طور مشخصی کمتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
208 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!