ارائه الگوی مسوولیت اجتماعی شرکت ها در صنعت بانکداری با تمرکز بر متغیر وابستگی به برند و کارکرد آن در حوزه حقوق شهروندی (نظریه داده بنیاد)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مسوولیت اجتماعی به عنوان یک فعالیت اجتماعی که ارتباط زیادی با حقوق شهروندی پیدا می‌کند، مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی نیز قرار گرفته است. به همین دلیل هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی موضوع مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها با توجه به حقوق شهروندی است.

مواد و روش‌ها

روش مورد استفاده در این پژوهش، روش داده‌بنیاد است. در این روش، برخلاف سایر روش‌ها که کار پژوهش را از فرضیه آغاز می‌کنند، جهت ساختن نظریه‌ای نو تلاش می‌شود که خود به خلق نظریه‌ای جدید در حوزه‌ای خاص منجر می‌شود. به طور مشخص، نظریه جدید با بهره‌گیری از دیدگاه متخصصان و کارشناسان صورت می‌گیرد که پس از جمع‌آوری اطلاعات آنان، نظریات مزبور در قالب کدهای معینی اعلام می‌شود و در نهایت به صورت مدل نظری منسجم بیان می‌شود.

یافته‌ها

با توجه به نظریاتی که از دیدگاه متخصصان و کارشناسان حوزه شرکت‌ها به دست آمد، عواملی همچون هوش اجتماعی، شرایط سیاسی مطلوب، حمایت اجتماعی، رهبری تحول‌آفرین، پاسخگویی مدیران و کارکنان، رعایت حقوق اجتماعی، توجه به اخلاق اسلامی، کمک‌های انسان‌دوستانه و مشارکت در فعالیت‌های خیریه اجتماعی می‌تواند به تحقق حقوق شهروندی کمک نماید.

نتیجه گیری

 با توجه به مدلی که برای ایجاد مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها در صنعت بانکداری طراحی شد، توجه مدیران شرکت‌ها به مشتریان، شفافیت مالی در برابر آنان، رعایت تکریم افراد، کمک به حل مشکلات اجتماعی شهروندان، ترویج نگاه انسان‌دوستانه، رعایت حقوق مشتریان، ابعاد ارزش اجتماعی برای مشتریان، رعایت عدالت اجتماعی میان شهروندان و همچنین به کارگیری هوش اجتماعی مدیران در برخورد با مشتریان از جمله مولفه‌هایی است که می‌تواند مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها را در برابر شهروندان افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2184940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!