مولفه های معماری تاثیرگذار منظرشهری بر کاهش افسرد گی بانوان از منظر متخصصین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مسئله

شهرهای امروز، با مولفه های کالبدی و فضایی خود ، بستر بهبود دهند ه علایم بیماری را در اجزایشان نهفته د ارند و معماری منظر به عنوان حلقه سلامت شهر، سلامت روان در شهر ها را ایجاد می نماید . با گسترش روز افزون علایم افسرد گی به خصوص در زنان شهر نشین، لزوم شناسایی روش های درمانی، میزان اثرگذاری هریک از مولفه های محیطی، یافتن الگویی مشترک در بستر شهر ها و مکان های مناسب شهری در وضع موجود به منظور بهره وری کامل از پتانسیل های نقاط شهری، به نفع زنان را، آشکار می کند . انتظار می رود با رشد بی سابقه بیماری های روان مانند افسرد گی، درکلان شهرهایی چون تهران، فضا های شهر برای ارتقای سلامت روان و کاهش علایم افسرد گی زنان آماد ه شود .

هدف پژوهش

تهران با د اشتن باغ هایی که امروزه به عنوان بخشی از فضا های عمومی شهر، در د سترس عموم هستند ، با داشتن فاکتور های سلامتی در خود ، به عنوان خرد اقلیم های سلامتی مطرح بود ه و می توانند به عنوان محیط بهبود د هنده طول درمان در کاهش علایم بیمارهای روان به خصوص افسرد گی زنان به کار روند . هدف، معرفی مولفه های معماری منظر در باغ ها به منظور سلامت زنان، برای استفاد ه از این گونه فضاها در بخش درمان به خصوص سلامت روان است.

روش پژوهش

به منظور پاسخگویی به پرسش های پژوهش، پژوهشگران به جمع آوری اسناد پژوهش های مربوط و جمع آوری نظر متخصصان روان درمان، روانپزشک و طراحان محیط زیست با روش مصاحبه و پرسشنامه پرد اختند وروابط د اد ه ها با آزمون ناپارامتری کروسکال والیس، مورد تحلیل قرارگرفت.

نتیجه گیری

هند سه منظم در مسیر های حرکتی و عناصر، تخصیص 3/ 1 مساحت به حضور آب و توجه به سلسله مراتب آن، تراکم گیاهی متوسط با کاشت صحیح به لحاظ ارتفاعی، گونه های متنوع، نورپرد ازی نزد یک به نورطبیعی روز، ساماند هی روشنایی عمومی و سایه های ایجاد شد ه، رنگ های زرد و سبز در آرایش منظم کف و مصالح طبیعی از جمله عناصر اصلی بهبود د هند ه فضا برای علایم افسرد گی زنان خواهد بود .

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2186018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!