بررسی اثرات کروم -متیونین بر عملکرد رشد، فراسنجه های خونی و سلامت گوساله های شیرخوار هلشتاین تحت استرس گرمایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کروم در متابولیسم نشخوارکنندگان نقش مهمی ایفا می کند. شرایطی از جمله افزایش سرعت رشد، تنش و زیست فراهمی پایین کروم در منابع خوراکی، منجر به تخلیه ذخایر کروم در بدن شده و اختلالات متابولیکی و کاهش عملکرد رشد رخ می دهد. کروم یک عنصر ضروری برای حیوانات و انسان می باشد. این عنصر در قالب کمپلکسی به نام عامل تحمل گلوکز با بالا بردن تحمل گلوکز و حساسیت سلول های بدن به انسولین میزان انرژی بیشتری برای تولید و رشد دام فراهم می کند. کروم به عنوان کوفاکتور انسولین شناخته شده و بیان شده است که برای فعالیت برخی آنزیم های خاص، تثبیت پروتئین ها و اسید های نوکلییک ضروری می باشد. بنابراین اختلال در متابولیسم پروتئین و کربوهیدرات ها سبب کاهش حساسیت انسولین در بافت ها می شود لذا در زمان کمبود کروم و شرایط استرس زا کاهش وزن بدن مشاهده می شود. کروم با کاهش رادیکال های آزاد سبب بهبود وضعیت سلامتی شده و همچنین با کاهش میزان کورتیزول خون سبب تحریک سیستم ایمنی و مقاوم شدن بدن در برابر بیماری های در زمان تنش می شود. هدف از این پژوهش بررسی اثرات مکمل کروم-متیونین بر عملکرد رشد و فراسنجه های خونی و وضعیت سلامت گوساله های شیرخوار تحت تنش گرمایی بود.

 مواد و روش:

بدین منظور تعداد 30 راس گوساله هلشتاین با میانگین سنی 1 الی 8 روز و میانگین وزنی 2±39 کیلوگرم به صورت یک آزمایشی در قالب طرح کاملا تصادفی با 2 تیمار و 15 تکرار انتخاب شدند. تیمارهای آزمایشی شامل: 1) جیره پایه بدون مکمل کروم و 2) جیره پایه به همراه 05/0 میلی گرم کروم-متیونین بر حسب وزن متابولیکی بودند. مصرف خوراک به صورت روزانه و وزن بدن در روزهای تولد، 30، 60 و 65 دوره پرورشی ثبت و ضریب تبدیل خوراک برای هر گروه محاسبه گردید. برای تعیین فراسنجه های خونی در زمان های 30 و 65 روز دوره پرورشی از سیاهرگ گردنی وداج خون گیری به عمل آمد. میانگین ماکزیم شاخص دمایی-رطوبتی در طول دور پرورشی 2/91 ثبت گردید که نشان از تنش حرارتی شدید بود. 

یافته ها:

 نتایج نشان دادند استفاده از مکمل کروم متیونین در گوساله های شیرخوار تحت استرس گرمایی تاثیر معنی داری بر میزان مصرف خوراک، وزن نهایی، افزایش وزن روزانه، ضریب تبدیل غذایی و رشد اسکلتی در طی ماه های اول، دوم و کل دوره پرورشی ایجاد نکرد. غلظت خونی گلوتاتیون پراکسیداز تحت تاثیر مکمل کروم متیونین قرار گرفت بطوریکه میزان غلظت خونی گلوتاتیون در گوساله های دریافت کننده مکمل کروم 78/57 در مقابل 19/47 واحد بر گرم بود (04/0>P). همچنین تعداد تنفس و ضربان قلب در گوساله های دریافت کننده مکمل کروم پایین بود بطوریکه به لحاظ عددی تعداد تنفس و ضربان قلب در گوساله های مکمل شده با کروم- متیونین بتریتب برابر با 70/50 در مقابل 40/54 با در دقیقه و 10/98 در مقابل 50/104 بار در قیقه بودند. اما نمره قوام مدفوع و دمای رکتوم تحت تاثیر مصرف کروم در گوساله ها قرار نگرفتند.

نتیجه گیری

استفاده از کروم متیونین در گوساله های شیرخوار سبب بهبود غلظت گلوتاتیون پراکسیداز، قوام مدفوع و دمای رکتوم گردید اما تاثیری بر عملکرد رشد و اندازه اسکلتی نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 124
لینک کوتاه:
magiran.com/p2187340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!