روش آناتومیک (ترانس پورتال) و غیر آناتومیک (ترانس تیبیال) برای بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL) : ارزیابی بالینی بیماران نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بازسازی صدمات رباط صلیبی قدامی (ACL) با استفاده از روش تک باندل آرتروسکوپی یک روش معمول با میزان موفقیت 83٪ تا 95٪ است. برخی مطالعات نشان داده که روش ترانس پورتال برای ایجاد تونل استخوان فمور منجر به موفقیت بالاتری نسبت به روش ترانس تیبیال می شود. مطالعات دیگری میزان موفقیت یکسانی را در هر دو روش نشان می دهد. هدف از این مطالعه بررسی این موضوع است که کدام یک از دو روش نزدیکترین بیومکانیک را  به ACL اصلی  دارد و نتیجه بهتر برای بیماران در بردارد.

روش ها

این مطالعه به صورت پیگیری مقطعی (آینده نگر) انجام شده است. نتایج بالینی بازسازی ACL در بیماران نظامی با پارگی خالص ACL  ارزیابی و پیگیری شد. در یک گروه 26 بازسازی ACL با استفاده از روش ترانس پورتال (TP) انجام شد و در گروه دیگر 20 بیمار با استفاده از روش  ترانس تیبیال (TT) بازسازی شدند.

یافته ها

در پیگیری نهایی، هشت بیمار (40٪) در گروه TT و پنج مورد (19.23٪) در گروه TP  تست <> مثبت داشتند. سه بیمار (15٪) در گروه TT و 9 بیمار (34.61٪) در گروه TP  تست <> مثبت داشتند. از نظر آماری اختلاف معنی داری در تست Pirot (06/0= p)  و آزمون Lachman (35/0 = p)  بین دو گروه وجود نداشت. میانگین نمرات Lysholm در گروه TT و TP به ترتیب 2.5 ± 92.8 و 2.8 ± 93.2 بود (01/0 = p).   میانگین زاویه پیوند در گروه   TT و در گروه TP به ترتیب 2.9± 68.7 و 4.1 ± 6/43 بود (001/0 = p). هیچ ارتباطی بین زاویه قرارگیری گرافت و رضایت بیماران   (Lysholm Score) پس از جراحی (P> 0.05) و بین زاویه قرارگیری گرافت و تست های (ناپایداری) زانو (P> 0.05) بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

تفاوت بالینی معنی داری بین دو روش مشاهده نشد. هیچ تفاوت بالینی قابل توجهی بین دو روش یافت نشد و بنابراین، هر دو روش می توانند نتایج خوبی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2187929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!