تحلیل روایت شناختی جایگاه تن در نقاشی قهوه خانه ای دوره قاجار با تمرکز بر رابطه خود و دیگری (نمونه مطالعاتی: نبرد کربلا)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

نقاشی قهوه خانه ای در اواخر دوره قاجار براساس مضامین و روایت های مذهبی، رزمی و بزمی با تاسی از ادبیات دینی و ملی شکل گرفت. در چنین عرصه ای، راه برای جایگاه و مفهوم تازه ای از بدن نیز گشوده می شود. از این رو در پژوهش حاضر، با هدف بهره گیری از تن روایت (تن کنشگری که به روایت تبدیل شده است) در رویکرد نشانه معناشناسی روایی مکتب پاریس، به بررسی نوع کارکرد و تعریف تن های روایی در نقاشی قهوه خانه ای متاثر از مضامین مذهبی پرداخته شده است. تن روایت در هر نظام گفتمانی روایی مبتنی بر اصل تقابل ها میان دو تن کنشگر و شوشگر است که همسو با مفهوم خود/ دیگری معنا تولید می کند. بدین ترتیب، مسئله پژوهش نحوه مواجهه تن خود با تن دیگری در پیوستاری با عملکرد بدن در نقاشی روایی قهوه خانه ای است؛ به این صورت که تن کنشگر در مواجهه با تن شوشگر چه نوع تعامل و گفتمانی را برقرار می سازد و دربرابر هجوم تن شوشگر چه عملکردی نشان می دهد. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. مطابق الگوی نظری پژوهش، مفهوم تن در روایت های مذهبی نقاشی قهوه خانه ای بازنمودی از تقابل فرهنگ با «نه فرهنگ» است که امکان معناسازی متعددی را فراهم می کند. تن کنشگر (حضرت عباس) تن جمعی به نمایندگی از کل کنشگران است که به مثابه تن فرهنگی در مواجهه با تن شوشگر در فرهنگ دیگری، مقاومت به خرج می دهد و درجهت صیانت هویت دینی ملی، تن دیگری را طرد کرده، از آن دوری می گزیند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2190935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!