تحلیل نظام های معنایی گفتمانی در کتاب تصویری ورود
کتاب تصویری رسانه ای است ساخته شده که به طور عام از دو نظام زبانی تصویر و نوشتار بهره می برد که در نمونه هایی، کتاب فقط به زبان تصویر یا به اصطلاح بی کلام است. بهره گیری از نظام های زبانی جریان ارتباطی را ایجاد می کند و این یعنی نظام های معنایی مختلف امکان شکل گیری می یابد. نظام های گفتمانی با توجه به ویژگی های نشانه معنایی حاکم بر آن ها، به سه دسته کلی هوشمند یا برنامه مدار، احساسی یا تعاملی و رخدادی یا تصادفی تقسیم می شود. پرسش ما این است که در ساختار تجسمی کتاب های تصویری تا چه اندازه می توان این سه نظام معنایی را براساس الگوی نشانه معناشناسی نوین قابل تحلیل دانست. در برخی از کتاب های تصویری، به دلیل ویژگی تصویری تالیفی آن ها، می توان هر سه نظام معناشناختی اشاره شده را در کلیت کتاب بازشناخت. برای اثبات این ادعا و همچنین تحلیل رویکرد خویش، کتابی تصویری با همین ویژگی باعنوان ورود اثر شان تن به عنوان مورد مطالعاتی برگزیده شده است. با تحقیق درباره بخشی از سازمان دهی تجسمی کتاب مذکور دریافت شد که سوژه می تواند در بخش هایی از کتاب تصویری ورود هر سه نظام روایی، تعاملی و رخدادی را به طور هم زمان مورد خوانش قرار دهد. این تنوع در عرضه نظام های گفتمانی سوژه را در معناسازی و هویت سازی های پی در پی و گاه متضاد قرار می دهد که به طور متناوب بازسازی می شود؛ به همین دلیل سوژه هویتی چندپاره و تمرکززدا پیدا می کند که وابسته به خوانش (بازنمایی) دیداری در سطح گفتمانی است.
سوژه ، گفتمان ، نظام روایی ، نظام تعاملی ، رخداد زیبایی شناختی ، شان تن ، ورود
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.