مکان یابی محل دفن بهداشتی و زیست محیطی مواد زائد خطرناک: مطالعه موردی استان قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

دفع زایدات خطرناک در محیط زیست که معمولا از طریق دفن آن در مدفن‫های ویژه انجام می‫گیرد، نیازمند در نظرگرفتن مجموعه ای از معیارهای زیست محیطی و ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی ویژه می‫باشد. محل دفن زباله نامناسب می‫تواند دارای اثرات منفی بهداشتی، اقتصادی و زیست محیطی باشد. در این راستا پژوهش حاضر در پی یافتن محل مناسب دفن پسماندهای ویژه استان قزوین که یکی از مناطق صنعتی کشور است؛ برآمد.

روش کار

روش این پژوهش از نوع اسنادی، میدانی و توصیفی -تحلیلی بود. در این مطالعه با استفاده مدل AHP در نرم‫افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی به پهنه بندی زمین برای مکان یابی بهینه دفن مواد خطرناک استان قزوین بر پایه 12 معیار (زمین شناسی، شیب، کاربری اراضی، گسل، جهت شیب، جاده‫های ارتباطی، شهر و روستاها، رودخانه، چاه‫های آب زیرزمینی، باتلاق و دریاچه سد) ارزیابی شد و نقشه پهنه بندی زمین به دست آمد. در نتیجه حدود مکان انتخاب گردید. سپس جهت اولویت بندی سایت‫های مناسب در میان محل‫های کاندیدشده از بازدید میدانی مورد استفاده گردید. در ادامه جهت انتخاب بهترین سایت در میان گزینه هایی با اولویت بالاتر، از تکنیک یا روش الک کردن منطقه ای استفاده گردید.

یافته ها

در ابتدا نتایج حاصل از تحلیل سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل AHP تعداد 11 مکان برای دفن پسماند مشخص نمود. سپس با بررسی های میدانی مشخص گردید که تعداد شش سایت از مکان های مذکور استعداد لازم برای دفن پسماندهای ویژه را دارا بودند. در نهایت در مرحله ارزشیابی نهایی؛ سایت بشر دارای بیشترین امتیاز و حایز رتبه اول گردید و همچنین سایت صادق آباد با کمترین امتیاز رتبه آخر را به خود اختصاص داد.

نتیجه گیری

براساس نتایج بدست آمده از این تحقیق سایت بشر برای احداث لندفیل بهداشتی و زیست محیطی به عنوان رتبه اول و بهترین سایت پیشنهاد می گردد. چنانچه در نظر باشد سایت های مختلفی در طی سال های توسعه منطقه ایجاد گردد، می توان از رتبه بندی ارایه شده جهت استفاده متوالی از این سایت ها برای دفن پسماندهای ویژه استان استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 298
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!