امکان سنجی استفاده از گیاهان جاذب جهت حذف فلزات سنگین از فاضلاب صنعت پتروشیمی (مطالعه موردی رازی تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

باتوجه به اینکه بسیاری از گیاهان کارایی بالایی در جذب عناصر سنگین دارند، استفاده از گیاه پالایی از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش شناسایی گیاهان بومی جاذب فلزات سنگین و و بررسی امکان استفاده از آنها در فناوری گیاه پالایی خاک های آلوده به فلزات سنگین با توجه به فاکتور انتقال بود که در اطراف صنعت پتروشیمی کود رازی استان تهران انجام شد.

روش کار

این تحقیق از نوع کتابخانه ای و آزمایشگاهی بود. برای انجام این پژوهش ابتدا از فاضلاب و گیاهان آلوده به فاضلاب صنعت پتروشیمی کود رازی نمونه گیری به عمل آمد و غلظت عناصر سنگین سرب، روی و کادمیوم تعیین گردید. سپس گیاهان سالمی که آلوده به فاضلاب صنعت پتروشیمی کود رازی نشده بودند، در معرض فاضلاب این صنعت قرار گرفتند و برای هر سه عنصر فاکتور انتقال محاسبه شد.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که گیاهان بومادران، استپی ریش دار و چوبک با داشتن غلظت 7/103، 3/247 و 9/0 میلی‫گرم بر کیلوگرم ماده خشک، بیشترین میزان غلظت جذب عناصر سنگین به ترتیب برای سرب، روی و کادمیوم داشته و گزینه‫های مناسبی برای پالایش خاک در منطقه می باشند. فاکتور انتقال فلزات سنگین در چوبک، تاج خروس و بومادران نیز بیشتر از سایر گیاهان بدست آمد.

 نتیجه گیری

اندام هوایی گیاهان توانایی زیادی در جذب عناصر سنگین نسبت به ریشه آنها دارند. غلظت جذب و فاکتور انتقال عناصر سنگین جذب شده توسط گیاهان سالم و آلوده به فاضلاب متفاوت بوده و گیاهان سالم قابلیت بالایی در جذب عناصر سنگین دارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 310
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!