مدیریت کیفیت منابع آب جنوب شهر تهران جهت تولید محصولات کشاورزی (مطالعه موردی منطقه 19 شهری تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کیفیت آب مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی از جنبه های بهداشت و سلامت انسان و محیط‫زیست بسیار مهم می‫باشد. این پژوهش با هدف تخمین میزان آلودگی رواناب‫های سطحی و آب‫های زیرزمینی و شناسایی خطرات بالقوه و ارایه راهکارهای مدیریتی جهت استفاده از آنها در تولید محصولات کشاورزی جنوب شهر تهران انجام گردید.

روش کار

نقاط نمونه برداری شامل 14 نقطه از شبکه جمع آوری و دفع آب‫های سطحی و کانال های آبرسانی زمین های کشاورزی و 7 نقطه از چاه های زیرزمینی موجود در منطقه 19 شهر تهران بود. پارامترهای مورد بررسی شامل BOD، COD، نیترات، اکسیژن محلول، هدایت الکتریکی، آمونیوم، فسفات، کدورت، سختی کل، pH و SAR بود. داده های بدست‫آمده برای تعیین وضعیت کیفی ایستگاه‫های نمونه برداری وارد نرم افزار WQI گردیده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

نتایج شاخص کیفیت آب (WQI) نشان داد میزان آلودگی آب سطحی در 14 نقطه نمونه برداری بین متوسط تا خیلی بد بود. 57 درصد نقاط آب سطحی دارای آلودگی خیلی زیاد، 36 درصد نقاط نسبتا بد و 7 درصد از نظر شاخص آلودگی در حد متوسط بود.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه بیشترین میزان آلودگی در نواحی 3، 4 و 5 منطقه مورد مطالعه بود و در این نواحی آب سطحی و زیرزمینی برای تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، لذا محصولات تولید شده از جنبه سلامت تولیدات کشاورزی می تواند دارای چالش‫های جدی باشد. بنابراین برای مدیریت چالش ایجاد شده و بحران‫های آینده منطقه، در چارچوب برنامه ارزیابی محیط زیست، راهکارهای مدیریتی در چهار گروه برنامه ریزی، پیاده‫سازی و نظارت، پایش و بازنگری پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 324
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!