بررسی روند تغییرات شاخص‫های بهداشت محیط در شهرستان‫های استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال‫های 1395-1386

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه یکی از چالش های مهم توسعه پایدار در اکثر کشورها، مقوله محیط زیست و سلامت می باشد. شاخص‫های بهداشت محیط به دلیل اینکه بیانگر وضعیت تغییرات محیط زندگی مردم و تهدیدات موجود برای سلامت است از اهمیت بسیار برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روند تغییرات شاخص‫های مربوط به بهداشت محیط در شهرستان‫های استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال‫های 1395-1386 در سال 1396 شکل گرفت.

روش کار

مطالعه حاضر از نوع گذشته نگر طولی بود که با استفاده از داده های موجود در گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد در بازه زمانی ده ساله روند تغییرات شاخص‫های مربوط به بهداشت محیط را بررسی نمود. داده‫های حاصل با استفاده از شاخص‫های نظیر درصد توصیف، میانگین و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند که این کار در محیط نرم افزار spss-16 انجام شد.

یافته ها

در مطالعه حاضر شاخص‫های بهداشت محیط در حوزه روستایی، شهری و کل شهرستان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که این شاخص‫ها شامل درصد خانوارهای روستایی با دسترسی به توالت بهداشتی، دفع بهداشتی زباله، دفع بهداشتی فاضلاب، فضولات دامی، درصد بهسازی و بهداشتی اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، درصد کارت تندرستی معتبر و مطلوبیت نمونه‫های آب آشامیدنی در روستا، شهر و کل شهرستان محاسبه و تحلیل شد که بترتیب 3/87،4/95، 4/68، 9/88، 7/86، 9/83، 3/94 و 3/91 درصد می‫باشد.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه حاضر نشان داد که بجز شاخص بهسازی و بهداشتی اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی که در شهرستان کهگیلویه معنادار نبوده در سایر شاخص ها معنادار بوده و می توان نتیجه گرفت که شاخص‫های بهداشت محیط در طی ده سال بهبود یافته‫اند؛ اما اکثر شاخص‫ها در مقایسه با میانگین شاخص‫های تعیین شده توسط متخصصین بهداشت محیط استان در سطح پایین‫تری قرار دارند و تلاش مسیولین را جهت ارتقاء شاخص‫های بهداشت محیط می‫طلبد. راهکارهایی از جمله جذب نیروی تخصصی بهداشت محیط، اعمال قوانین ماده 688 بهداشت عمومی و ماده 13 مواد خوردنی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی، مکاتبات لازم با ادارات ذیربط جهت تعامل ارایه نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
354 تا 366
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!