ارزیابی حذف آنتی بیوتیک مترونیدازول از فاضلاب های بیمارستانی توسط بیوجاذب تولیدی از چوب درخت چنار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها در بیمارستان ها و ورود این ترکیبات آلاینده به داخل منابع آب، یکی از چالش های جدی بر سلامت افراد جامعه و محیط زیست می باشد. حذف آنتی بیوتیک ها از فاضلاب های بیمارستانی و سایر محیط های آبی توسط فرآیند جذب سطحی امکان پذیر است. این مطالعه به منظور ارزیابی حذف آنتی بیوتیک با استفاده از چوب درخت چنار به علت ارزانی و طبیعی بودن انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی، تاثیر پارامترهای PH (2، 4، 6، 8، 10 و 12)، زمان تماس (5، 10، 20، 40، 60، 80، 100 و 120 دقیقه)، غلظت اولیه مترونیدازول (10، 50 و 100 میلی گرم در لیتر) و مقدار دوز بیوجاذب (0/2، 0/4، 0/6، 0/8، 1، 1/2 و 1/4 گرم) بر میزان حذف مترونیدازول در محلول مصنوعی، همچنین نتایج ایزوترم، سینتیک و ترمودینامیک فرآیند جذب سطحی در این تحقیق بررسی شد. میزان غلظت مترونیدازول در محلول آبی، توسط دستگاه اسپکتروفتومتری DR 5000 مدل Hack اندازه گیری شد.

یافته ها

حداکثر حذف مترونیدازول (91 درصد)، در 6/5 =PH، زمان 60 دقیقه، غلظت اولیه 50 میلی گرم در لیتر، دوز جاذب 0/8 گرم و دمای C°25 و بیشترین ظرفیت جذب (11/38 میلی گرم بر گرم) در دوز 0/1 گرم به دست آمد. در این تحقیق، سرعت واکنش از مرتبه شبه درجه دوم و ایزوترم جذب از معادله لانگمویر پیروی نمود. نتایج ترمودینامیک جذب نشان داد که فرآیند جذب از نوع فیزیکی و یک واکنش گرماگیر خودبه خودی است.

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که بیوجاذب تهیه شده از چوب درخت چنار، یک ماده طبیعی بوده و قابلیت حذف آنتی بیوتیک مترونیدازول از فاضلاب های بیمارستانی و سایر محیط های آبی را دارا می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!