ارزشیابی اجرای برنامه کشوری پای بندی دستیاران تخصصی پزشکی به اصول اخلاق حرفه ای در دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دستیاران تخصصی از جمله فراگیرانی هستند که توانمندی آنها در خصوص اخلاق و تعهد حرفه ای، در عملکرد آتی ایشان متعاقب فارغ التحصیلی تاثیر گذار است تا بتوانند به عنوان یک پزشک عالی، مراقبت بیماران را با اطمینان و مهارت های مطلوب پزشکی همراه نمایند. نظر به اینکه تاکنون ارزیابی جامعی از چگونگی اجرای راهنمای کشوری پای بندی دستیاران پزشکی به اصول اخلاق حرفه ای انتشار نیافته، این مطالعه با هدف ارزشیابی اقدام دانشگاه ها به اجرایی نمودن این برنامه انجام گرفته است.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی جهت ارزیابی اقدامات سال های 97- 1394 دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک که دارای دستیار تخصصی پزشکی بودند، انجام شد. اطلاعات مشتمل بر تشکیل کمیته های مرتبط با ارزیابی دستیاران، آموزش مبانی اخلاق حرفه ای و نحوه بازخورد به دستیاران با پرسشگری از مدیران سطوح مختلف دانشگاه در دبیرخانه شورای اخلاق پزشکی، معاونت آموزشی، دانشکده پزشکی، مدیران گروه های آموزشی و همچنین ریاست یا معاونت آموزشی مراکز آموزشی درمانی دارای دستیار، جمع آوری و مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

چهار دانشگاه علوم پزشکی (80% جامعه هدف) با 4 دانشکده، 8 بیمارستان آموزشی و 8 گروه آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تشکیل و فعالیت کمیته های رسیدگی به اخلاق حرفه ای دستیاران در گروه های آموزشی و بیمارستان های دانشگاه های مختلف، عینا مطابق دستورالعمل کشوری نبوده است. تنها در یک دانشگاه منطقه، کمیته بیمارستانی و کمیته دانشکده پزشکی مطابق دستورالعمل کشوری تشکیل شده بود. هیچ یک از دانشگاه های منطقه کمیته سطح چهارم دانشگاهی را نداشتند.

نتیجه گیری

این مطالعه نشان دهنده استقرار برنامه کشوری پای بندی دستیاران تخصصی پزشکی به اصول اخلاق حرفه ای در اکثریت دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک و توجه سطوح مختلف دانشگاه ها اعم از مدیران ارشد، دانشکده ها، مراکز آموزشی درمانی و گروه های آموزشی بالینی به ابعاد مختلف این برنامه به ویژه آموزش پای بندی دستیاران به اصول حرفه ای در این دانشگاه ها می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 340
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!