تاثیر هیدراتاسیون اولیه بنتونیت بر تغییر خصوصیات خمیری آن در اندرکنش با آلاینده آلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آستر خاک رسی متراکم (CCLs) به دلیل ضریب نفوذپذیری کم و قابلیت مناسب در جذب و نگهداری آلاینده، در مراکز دفن مهندسی زباله مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر ویژگی های سیال منفذی در خاک، تاثیر بسزایی بر مشخصات مهندسی و رفتاری خاک های رسی دارد. با وجود تحقیقاتی که در خصوص فرآیند اندرکنش رس و مواد آلی صورت گرفته، در زمینه تاثیر هیدراتاسیون اولیه بنتونیت و تغییر در ثابت دی الکتریک آلاینده آلی بر خصوصیات ژیوتکنیکی و ژیوتکنیک زیست‎ محیطی بنتونیت تحقیقات محدودی انجام شده است. در حالی که چنین فرآیند اندرکنشی در بسیاری از پروژه های صنعتی و دفن مهندسی زباله به عنوان یک عملکرد مورد انتظار به وفور رخ می دهد.

روش بررسی

در این تحقیق از خاک سدیم-بنتونیت در معرض 2 نوع ماده آلی (اتانول و اسید استیک) با ثابت دی الکتریک مختلف تحت شرایط هیدراتاسیونی متفاوت استفاده شده است. پس از حصول تعادل، تاثیر فرآیند هیدراتاسیون اولیه و همچنین تغییر در ثابت دی الکتریک بر خصوصیات خمیری بنتونیت در اندرکنش با مواد آلی توسط آزمایش حدود اتربرگ مورد بررسی آزمایشگاهی قرارگرفته است. 

یافته ها: 

نتایج حاکی از آن است که در نمودار خمیری کاساگرانده، نمونه های سدیم-بنتونیت با هیدراتاسیون اولیه و قرار گرفته در معرض اتانول و اسید استیک به ترتیب، همچنان به عنوان خاک CH و انتقال یافته از ناحیه CH به MH طبقه بندی شده اند. 

نتیجه گیری:

 تغییر در ثابت دی الکتریک و شرایط متفاوت هیدراتاسیونی منجر به تغییر در ضخامت لایه دوگانه شده است که این عامل، موجب تغییرات قابل توجهی در ساختار و تغییر رفتار خاک رسی شده است. این تغییرات بر اساس روابط تیوریک موجود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و محدودیت های نظری در روابط تیوریک در تفسیر پاسخ های خاک به تفکیک بحث شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!