بررسی نگرش مردم محلی نسبت به اثرات اقتصادی- اجتماعی تغییر کاربری زمین در ذخیره گاه زیست کره ارسباران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درک نگرش جوامع محلی به مناطق حفاظت شده به خصوص در مورد مدیریت کاربری زمین برای مدیریت و بقا و دست یابی به توسعه پایدار این مناطق امری ضروری هست. توجه به نگرش های مردم محلی می تواند سبب ارتقا مدیرت مناطق حفاظتی شده و به شناسایی مشکلات و تشخیص راه حل های بالقوه یاری رساند. در این راستا تحقیق حاضر به بررسی نگرش و دیدگاه های مردم ذخیره گاه زیست کره ارسباران نسبت به اثرات اقتصادی- اجتماعی تغییر کاربری زمین پرداخته است.

روش بررسی

بدین منظور 367 پرسش نامه با تعداد 24 سوال با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعیین و در سه زون مرکزی، سپر و بینابینی ذخیره گاه از طریق مصاحبه حضوری با مردم تکمیل شد. روایی و پایایی پرسش نامه ارزیابی شد.

یافته ها:

 بررسی پاسخ ها نشان داد که مردم در تصمیمات خود، مقیاس قابل لمس را در نظر دارند و به همین دلیل اثر اقتصادی اجتماعی تغییر کاربری زمین در سطح منطقه ای و محلی اهمیت بیش تری برایشان دارد.

بحث و نتیجه گیری:

 اهالی منطقه ضرورت حفظ کاربری ها را درک کرده اما  نشان دادند که اولویتشان توجه به مسایل اقتصادی اجتماعی و وضعیت معیشتی خود بر نحوه حفظ کاربری ها است. مردم در پاسخ هایشان، انتخاب خردگرا را به خوبی نشان دادند و با توجه به نیازهای کنونی و آتی خود، کاربری های مفید برای آینده منطقه را برشمردند. استفاده از نظرات مردم می تواند مدیران را در شناخت نیازهای آنان به عنوان نیروهای محرکه مستقیم تغییر کاربری زمین در منطقه آشنا کرده و به سمت تدوین برنامه های برد-برداز طریق مدیریت کاربری زمین پیش ببرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!