کاربرد تئوری مراقبت انسانی واتسون بر اضطراب و نا امیدی نوجوان دچار ترومای شکستگی و سوختگی دست: یک گزارش آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پاسخ بیمار به مشکلات مربوط به تروماها تحت تاثیر زمینه فرهنگی و معنوی فرد قرار دارد. این موضوع اهمیت مراقبت معنوی و انسانی را برجسته می کند؛ که پرستاران کمتر به آن توجه می کنند. تیوری مراقبت انسانی واتسون بیان می کند که وجود انسان نباید به عنوان شیء درمان و مراقبت شود و مراقبت یک ایده آل معنوی است که با درگیری ذهن، روح و جسم و اثربخش آن ها با یکدیگر همراه است. هدف از این گزارش موردی آموزشی به کارگیری مراقبت پرستاری بر اساس تیوری مراقبت انسانی بر اضطراب و ناامیدی  نوجوان با ترومای شکستگی و سوختگی دست بود.

روش کار

این مطالعه موردی مراقبت پرستاری بر اساس مدل مراقبت انسانی واتسون و فرآیند مراقبتی کاریتاس روی یک بیمار دچار ترومای سوختگی و شکستگی و جمع آوری داده ها به روش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است.مراقبت مددجوی حاضر بر اساس مدل مراقبت انسانی واتسون در طی دو مرحله اول مصاحبه مبتنی بر مدل مراقبت انسانی واتسون با بیمار جهت شناسایی نیازهای مراقبتی و مرحله دوم ،اجرای مداخلات بر اساس طبقه بندی نیازها و مشکلات تعیین شده مبنی بر فاکتورهای مراقبتی ده گانه و فرآیندهای مراقبتی کاریتاس انجام شده است.

گزارش مورد: 

این مطالعه گزارش یک مورد نوجوان 17 ساله دچار ترومای سوختگی درجه 3 و 5/2 در کف، انگشتان و مچ دست و از پنج ناحیه شکستگی کف دست و انگشتان سه و چهار است. مددجو در حین درمان دچار مشکل روانشناختی از قبیل حس بدبختی، تنهایی، بیچارگی می شود. در این مطالعه برای شناسایی و حل مشکل بیمار از تیوری مراقبت انسانی واتسون استفاده شده است؛ به طوری که مصاحبه های مراقبتی و آموزشی پیگیرانه بر اساس طبقه بندی نیازها و مشکلات روانشناختی  تعیین شده بر اساس فاکتورهای مراقبتی ده گانه اجرا گردید.

نتیجه گیری:

 این مطالعه کاربرد تیوری واتسون در وقایع دشوار و پر اضطراب را نشان داد., بهبود شرایط مورد نوجوان دچار ترومای دست را بر بر اساس ابراز بیمار به بهتر شدن احساسات در طی فرایند مصاحبه های مراقبتی  ایجاد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p2194542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!