تاثیر دور آبیاری بر عملکرد و اجزای عملکرد کینوا (Chenopodium quinoa) درشرایط شور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر دورهای مختلف آبیاری با روش قطره ای (تیپ) بر عملکرد و اجزاء عملکرد کینوا (رقم تیتیکاکا) در کشت بهار در یزد انجام شد.

مواد و روش ها

آزمایشات در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با دورهای مختلف آبیاری (3، 7، 10، 14، 17 و 20 روز) و در سه تکرار انجام گردید. آب آبیاری دارای هدایت الکتریکی 10 دسی زیمنس بر متر بود. در پایان فصل رشد پارامترهایی مانند ارتفاع بوته، طول و عرض پانیکول، تعداد پانیکول در بوته، قطر ساقه، وزن هزار دانه، زیست‌توده، عملکرد دانه و شاخص برداشت اندازه گیری و اثر دور آبیاری بر این پارامترها بررسی شد.

یافته ها

نتایج نشان‌دهنده اثر معنی دار حجم آب آبیاری بر کلیه صفات مورد بررسی به غیر از عرض پانیکول و تعداد پانیکول در هر بوته بود. بیشترین مقادیر زیست‌توده در دور آبیاری 10 روز (7/9 تن در هکتار)، عملکرد دانه در دور آبیاری سه روز (2/3 تن در هکتار) و شاخص برداشت در دور آبیاری سه روز (1/39 درصد) مشاهده شد. کمترین مقادیر زیست‌توده (8/6 تن در هکتار)، عملکرد دانه (7/1 تن در هکتار) و شاخص برداشت (2/25 درصد) در دور آبیاری 20 روز  مشاهده شد.  ضرایب همبستگی نشان داد که عملکرد دانه با وزن هزار دانه (**821/0=r) و طول پانیکول (**711/0=r) همبستگی بالایی داشت.

نتیجه گیری

در تیمارهای مختلف دور آبیاری، شاخص بهره وری آب بین 24/0 تا 62/0 کیلوگرم بر مترمکعب کینوا متغیر بود. بر اساس این شاخص، مقادیر بهینه دور آبیاری کینوا و حجم آب مصرفی توسط سیستم قطره ای (تیپ) به ترتیب در حدود 14 روز و 4350 مترمکعب در هکتار به دست آمد که در شرایط مشابه با این پژوهش، قابل توصیه می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!