بررسی عوامل موثر در گرایش دستیاران داخلی و رادیولوژی در انتخاب تخصص: یک بررسی مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه 

تغییر در گرایش دانشجویان پزشکی در انتخاب تخصص، باعث نگرانی هایی برای سیاست گذاران بخش سلامت گردیده است. در سال های اخیر، تقاضا برای تخصص رادیولوژی بسیار بالا و برای تخصص داخلی، بسیار کم بوده است. مطالعه ی حاضر، با هدف بررسی عوامل تاثیرگذار بر انتخاب رشته ی دستیاران داخلی و رادیولوژی انجام شد.

روش کار

مطالعه ی توصیفی-مقطعی حاضر، به منظور بررسی دلایل انتخاب رشته ی تخصصی، روی 112 دستیار داخلی و رادیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در سال 1398 به انجام رسید. داده ها با استفاده از پرسش نامه ای 16 ماده ای جمع آوری گردید. روایی و پایایی پرسش نامه، بررسی و تایید شد. از روش های آمار توصیفی و آزمون من-ویتنی برای تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

به طور کلی، سه عامل بالابردن دانش و انجام بهتر درمان، علاقه ی شخصی و آینده ی مناسب شغلی، به ترتیب با میانگین 23/4، 90/3 و 74/3، مهم ترین عوامل موثر در انتخاب تخصص بودند. مقایسه ی نظرات دستیاران نشان داد که سه عامل راحتی و نداشتن اورژانس (با میانگین 90/3 در مقابل 36/2، 0001/0=P)، موقعیت اجتماعی (میانگین 71/3 در مقابل 98/2، 0001/0=P) و درآمد بالا (میانگین 76/3 در مقابل 97/2، 0001/0=P) به طور معنی داری در انتخاب رشته ی دستیاران رادیولوژی از اهمیت بالاتری برخوردار بودند. درحالی که عامل جامعیت رشته و امکان ادامه تحصیل (01/4 در مقابل 43/3، 003/0=P) به طور معنی داری در انتخاب رشته ی دستیاران داخلی اهمیت بالاتری داشت.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه ی حاضر نشان داد که راحتی و نداشتن اورژانس، موقعیت اجتماعی و درآمد بالا، از عوامل موثر در گرایش دانشجویان پزشکی به تخصص رادیولوژی می باشند. شناسایی و تعیین عوامل موثر در گرایش دانشجویان پزشکی به انتخاب تخصص های رادیولوژی و داخلی، اطلاعات مهمی برای سیاست گذاران سیستم سلامت فراهم می آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196618 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!