شناسایی چالش های موجود در نحوه ی استقرار سامانه ی یکپارچه ی بهداشت (سیب) و اجرای آن از دیدگاه کاربران محیطی و ستادی دانشگاه علوم پزشکی تهران یک سال پس از اجرا (سال 1396): یک مطالعه ی کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شناسایی چالش ها و موانع موجود در استقرار و اجرای موفق سامانه ی یکپارچه ی بهداشت از دید کاربران محیطی و ستادی می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای مجریان و سیاست گذاران سطوح استانی و ملی فراهم نماید.

روش کار 

تحقیق حاضر، مطالعه ای کیفی بود. داده ها از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به مرحله ی اشباع اطلاعات ادامه یافت. نمونه گیری به صورت هدفمند در سال 1397 از میان اعضای تیم ارایه دهندگان خدمت، کارشناسان و مدیران ستادی مرکز بهداشت جنوب تهران و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی متعارف و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام گرفت.

یافته ها 

تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه منجر به ظهور 504 کد اولیه و هشت طبقه گردید. مضامین حاصل شده شامل تعریف سامانه، نظر شرکت کنندگان در خصوص سامانه، مزایای طرح، معایب طرح ، اجرای سراسری در کشور، چالش های اجرای موفق برنامه، شرایط اجرای طرح و پیشنهاد برای رفع مشکلات موجود بود.

نتیجه گیری 

نتایج مطالعه ی انجام شده نشان داد که سامانه ی یکپارچه ی ثبت پرونده های الکترونیک سلامت، برای ارتقای نظام سلامت کشور ضروری است، اما مشکلاتی پیرامون راه اندازی و اجرا و همچنین برنامه نویسی سامانه وجود دارد که رفع آن ها نیازمند هماهنگی و همکاری در سطوح مختلف اجرایی است. همچنین، شرکت کنندگان تجربه ی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در صورت رفع مشکلات و نواقص سامانه، قابل تعمیم به کل کشور دانستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!