ظرفیت سازمان های بین المللی پلیسی در پیشگیری از جرم و جنایت با تاکید بر سازمان های اینترپل و یوروپل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گسترش جرایم سازمان یافته با پیشرفت سیستم های حمل ونقل و تسهیل جرایم فراملی با بهره گیری از اینترنت، از جمله پیامدهای عصر ارتباطات است که مقابله با جرم را دشوارتر از گذشته می نماید. بنابراین، همکاری متقابل دولت ها در زمینه ی برقراری امنیت عمومی با توجه به شرایط فعلی ضروری می نماید. مجریان قانون و برقرارکنندگان امنیت کشورها به این نکته دست یافتند که راهبردهای سنتی کنترل جرم و استراتژی های سرکوب اثرگذاری زیادی در رفع مشکلات نخواهد داشت و بیش از کنترل جرم، باید به پیشگیری از وقوع آن پرداخت. این مساله زمینه ی شکل گیری تحقیق فعلی است. بررسی توافق نامه های همکاری میان سازمان های بین المللی پلیس و کشورهای مختلف و امکان بالقوه ی انجام فعالیت های پیشگیرانه در عملکرد آنها از اهداف اصلی این مقاله است.

یافته ها و نتایج

سازمان پلیس جنایی بین المللی (اینترپل) به عنوان مهم ترین نهاد بین المللی پس از سازمان ملل و پلیس جنایی اتحادیه اروپا از نهادهای بین المللی اثرگذار در حوزه ی همکار ی های نیروهای پلیس هستند. این سازمان ها در چارچوب اهداف اساسنامه ی خود که در مجمع عمومی این سازمان ها به تصویب رسیده است، در راستای جلوگیری از بروز جرم دست به ارایه ی آموزش های فنی و پشتیبانی اطلاعاتی و عملیاتی در کشورهای عضو، زده اند. این هدف با انعقاد تفاهم نامه هایی بین المللی که طی آن این سازمان ها موظف به اعزام نیرو به کشورهای عضو و هم چنین برگزاری کارگاه های آموزشی شدند، صورت می گیرد. هم چنین تولید و انتشار محتواهای آموزشی به جوامع نسبت به وجود جرایم، آگاهی عمومی نسبت به انواع جرایم موجود را افزایش می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!