روانسنجی «پرسشنامه سندرم کووید برنان» در پدران در انتظار فرزند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دوران بارداری توام با تغییرات روانی و جسمانی پدران در انتظار فرزند می باشد. داشتن آگاهی از این علایم و تشخیص به موقع آنها در پذیرش نقش پدری و حمایت مناسب از همسر در دوران بارداری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف روانسنجی نسخه فارسی"پرسشنامه سندرم کووید برنان"در پدران منتظر فرزند انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع روش شناسی است که در سال 1397 انجام شد. پرسشنامه سندرم کووید بعد از کسب اجازه از طراح ابزار به روش برگشتی از انگلیسی به فارسی ترجمه گردید. نسخه فارسی نهایی بعد از تعیین روایی صوری و محتوی، توسط 200 پدر در انتظار فرزند واجد معیارهای ورود به مطالعه مراجعه کننده جهت کنترل بارداری همسرانشان، تکمیل گردید. جهت تعیین اعتبار سازه ابزار از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفا کرونباخ و آزمون مجدد بررسی گردید.

یافته ها

نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل را نشان داد که شامل علایم جسمانی و علایم روانی با 13 گویه در هر عامل بود. این دو عامل 49% کل واریانس پاسخ ها را تبیین می کند. شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی پیشنهاد کردند که الگوی دو عاملی بهترین برازش را برای داده ها فراهم کرده است. با در نظر گرفتن نقطه برش 5/1 برای تاثیر آیتم تمامی سوالات در روایی صوری کمی مورد تایید قرار گرفت. نسبت و شاخص روایی محتوا به ترتیب 64/0 و 92/0 بود. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 85/0 و ضریب همبستگی درون خوشه ای 88/0 به دست آمد.

نتیجه گیری

نتایج روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه سندرم کووید برنان، نشان دهنده پایایی و اعتبار مطلوب این ابزار در تشخیص سندرم کووید در پدران در انتظار فرزند می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!