تعیین تاثیر گیاه اسطوخودوس ایرانی بر ترمور در بیماران مالتیپل اسکلروزیس: کارآزمایی شاهد دار تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترمور یکی از علایم شایع ناتوان کننده دربیماری مالتیپل اسکلروزیس(MS) است که میتواند کیفیت زندگی را پایین آورده و فعالیتهای روزانه فرد را محدود کند. با توجه به اثبات اثرات مفید اسطوخودوس بر بسیاری از بیماری های نورولوژیک در مطالعات متعدد نوین، هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر گیاه اسطوخودوس ایرانی بر ترمور در بیماران مالتیپل اسکلروزیس است.

مواد و روش ها

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده ی دوسوکور است که بر روی30 نفر ازبیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس استان خوزستان دربازه زمانی اردیبهشت 1396 تاآذر 1397 انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند.بااستفاده از سیستم موقعیت سنجی اهداف (دستان افراد) کلیه حرکات دست و انگشتان در چهار موقعیت استراحت (Rest)  انگشتان ، دو حالت وضعیتی POSTURE1 و POSTURE2 و حالت حرکت به سمت هدف مشخص (KINETIC)، در هفته های صفر، چهار و هشت موردسنجش قرارگرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل  پرسشنامه ی بخش ترمور از پرسشنامه  ی جامع MDS-UPDRS، پرسشنامه ی خود ارزیابی ،فرم مخصوص سنجش EDSS، سیستم Capture system Motion بود.داده ها  توسط نرم افزار  MatLabبه صورت کمی  درآمده و آنالیز شدند.

یافته ها

  نتایج  این  مطالعه حاکی از اختلاف معنی دار در گروه دریافت کننده دارو برای سه متغیر POSTURE1   , POSTURE2   و KINETIC بود (P <0.05).بین میانگین Rest در هفته هشتم و قبل از شروع درمان اختلاف معنی دار نبوده است (P=0.063). برای گروه دارونما، این اختلاف معنی دار تنها در متغیر KINETIC مشاهده شده است (p<0.05). برای متغیر  POSTURE1 میزان کاهش شدت ترمور بعد از 8 هفته برای گروه دریافت کننده دارو بیشتر از گروه دارونما بوده است و برای متغیر های دیگر اختلاف آماری معناداری در کاهش شدت ترمور مشاهده نشد.

نتیجه گیری

  با توجه به نتایج آنالیز داده های این آزمون  روغن گیاه اسطوخودوس ایرانی با حداقل دوز 80 میلی گرم در کاهش ترمور بیماران ام اس موثر است ومیتواند  به عنوان داروی کمکی اضافه شونده یا به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2201453 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!