ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی آیتم های قدرت و استقامت قلبی عروقی آزمون ارزیابی آمادگی عملکردی در سالمندان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 مطالعه حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی (پایایی و روایی) نسخه فارسی آیتم های قدرت و استقامت قلبی عروقی آزمون ارزیابی عملکردی در سالمندان ایرانی انجام شد. 

مواد و روش ها

روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی پیمایشی و در زمره تحقیقات استانداردسازی ابزار است. نمونه آماری تحقیق حاضر شامل 200 سالمند (100 مرد و 100 زن) با میانگین سنی 5/21±68/05 سال بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از شهر تهران انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل آیتم های قدرت و استقامت قلبی عروقی آزمون ارزیابی عملکردی برای افراد بالای 60 سال (FFAA) بود. برای ارزیابی روایی از روش های محتوا، سازه و هم زمان استفاده شد. در بخش روایی هم زمان برای ارزیابی قدرت عضلات دست از دستگاه قدرت سنج دستی و برای سنجش استقامت قلبی عروقی از دستگاه تردمیل استفاده شد. برای ارزیابی پایایی آزمون نیز از روش های ثبات زمانی و همسانی درونی استفاده شد.

یافته ها

 یافته ها نشان داد روایی محتوای آیتم های قدرت و استقامت قلبی عروقی آزمون FFAA در حد بالایی (90 تا 95 درصد) مورد تایید است. نتایج مربوط به روایی سازه نشان داد ضریب همبستگی پیرسون بین سن سالمندان، با هریک آیتم های قدرت و استقامت قلبی عروقی ارتباط (0/71 تا 0/75) معنی داری دارد. همبستگی به دست آمده در این زمینه نشان دهنده روایی سازه این آزمون است. نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد همبستگی میان آیتم های قدرت و استقامت قلبی عروقی و آزمون آزمایشگاهی مربوط به هریک در سطح بالایی قرار دارد (0/90 تا 0/96)؛ به طوری که این ضرایب همبستگی در سطح P<0/05 معنی دار بود؛ بنابراین همبستگی به دست آمده نشان دهنده روایی هم زمان این آزمون برای نمونه های مورد ارزیابی است. نتایج نشان داد مقادیر ضرایب همبستگی درون طبقه ای حاصل از آزمون و آزمون مجدد با فاصله یک هفته، قابل قبول بودن ثبات زمانی آیتم های مورد ارزیابی (0/81 تا 0/85) را تایید می کند. همچنین نتایج ضریب آلفای کرونباخ نشان داد همسانی درونی هریک از آیتم های مورد بررسی در حد مطلوب و قابل قبول قرار دارند (α>0/75).

نتیجه گیری

نتایج نشانگر این نکته است که آیتم های قدرت و استقامت قلبی عروقی در نمونه مورد مطالعه دارای روایی و پایایی مورد قبولی است و می توان از آیتم های نسخه فارسی آزمون آمادگی عملکردی در افراد بالای 60 سال (FFAA) در سالمندان استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
224 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!