بررسی تعارض کار- خانواده در پرستاران و پزشکان مراقب از بیماران مبتلا به کوید 19: یک چالش اخلاقی در کادر درمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بسیاری از پرستاران با چالش های متعادل سازی نقش های شغلی و خانوادگی خود مواجه هستند. امروزه  اپیدمی ویروس کرونا به یکی از مهم ترین عوامل نگرانی در میان مردم و نیز سازمان جهانی بهداشت تبدیل شده است. کادر درمانی بدلیل شرابط شغلی از جمله تعداد نوبت های کاری، سختی کار و ساعت های طولانی کار بیشتر در معرض تعارض ناشی از کار و خانواده قرار دارند. هدف از انجام این مطالعه بررسی تعارض کار- خانواده در پرستاران و پزشکان مراقب از بیماران مبتلا به کوید 19 در شهرستان جهرم بود.

روش کار

 این مطالعه توصیفی – مقطعی  در سال 99 بر روی 103 نفر از  پرستاران و پزشکان شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جهرم که با بیماران مبتلا به کوید 19 در تماس بودند، انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه مشتمل بر دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تعارض کار و خانواده بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از  نرم افزار spss نسخه 21 و  آزمون های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

یافته ها

 5/16 درصد از پرستاران و پزشکان سابقه مسافرت در دوران کرونا و 2/42 درصد از آن‌ها دوره‌های اخلاق را شرکت کرده بودند. میانگین تعارض کار-خانواده 96/13±75/52 بود. میزان سطح تعارض کار-خانواده در اکثریت افراد پایین‌تر از حد متوسط (26/48%) قرار داشت. در میان ابعاد تعارض کار- خانواده، سطح تعارض مبتنی بر زمان بالاتر از حد متوسط (01/21±84/56) بود.  این در حالی است که سطح تعارض مبتنی بر رفتار (47/22±30/45) و فشار (72/23±33/43) پایین‌تر از حد متوسط بوده است. تعارض کار- خانواده در کادر درمانی شرکت‌کننده در دوره اخلاق به‌طور معنی‌داری کمتر از کادر درمانی دیگر بود (049/0 P-value=)؛ اما بین سایر متغیرهای دموگرافیک و تعارض کار- خانواده در کادر درمانی ارتباط معنی‌دار وجود نداشت (05/0 P-value<).

نتیجه گیری

 تعارض کار- خانواده در پرستاران و پزشکان مراقب از بیماران مبتلا به کوید 19 در شهرستان جهرم در سطح پایین تر از متوسط میباشد. اطلاعات بدست آمده از این مطالعه میتواند زمینه ساز برای شروع مطالعات بعدی و انجام کارگاه های آموزشی جهت اعضای کادر درمانی باشد. این مسیله  همچنین یاری گر سیاست گذران درمانی جهت برنامه ریزی های موثر تر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p2202682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!