شاخص توسعه انسانی تعدیل یافته بر اساس نابرابری، پیش گویی کننده مهم مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر در جهان و ایران: مطالعه اکولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

هدف اصلی این مطالعه، بررسی توان پیش بینی کنندگی شاخص توسعه انسانی تعدیل یافته براساس نابرابری(IHDI)  در مقایسه با شاخص توسعه انسانی (HDI)، در خصوص سهم مرگ های ناشی از بیماری های غیرواگیر(NCD)  در بین تمامی مرگ ها، در جهان و ایران است.

روش کار

داده های این مطالعه اکولوژیک، از گزارش های برنامه توسعه انسانی سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت استخراج شده و مربوط به سال 2015 هستند. برای بررسی هم بستگی بین HDI و IHDI با سهم مرگ های ناشی از NCDها، از آزمون هم بستگی پیرسون و برای تعیین تاثیر آن ها بر متغیر وابسته، از مدل های رگرسیون خطی استفاده شد.

یافته ها

در سطح معناداری 01/0P<، متغیر وابسته، هم بستگی مثبت و بسیار قوی ای با هر یک از شاخص های 892/0=HDI  و 899/0=IHDI  نشان دادند. رگرسیون خطی ساده نشان داد که HDI به تنهایی، متغیر وابسته را به خوبی پیش بینی می کند (794/0Adj. R2= و 001/0P<)، اما در مدل رگرسیونی خطی چند متغیره، هنگامی که IHDI به همراه HDI وارد مدل شدند، IHDI توانست متغیر وابسته را به خوبی پیش بینی نماید (809/0Adj. R2= و 001/0=P)، درحالی که رابطه HDI و متغیر وابسته دیگر معنی دار نبود.

نتیجه گیری

با وجودی که HDI، پیش گویی کننده مهمی از وضعیت NCDها است، اما در حضور IHDI تاثیر خود را از دست می دهد. بنابراین IHDI که تاثیر نابرابری ها بر توسعه انسانی را در دل خود دارد، علاوه بر HDI، می تواند اطلاعات دهنده بسیار خوبی در خصوص وضعیت مرگ های ناشی از NCDها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!