ارزیابی تاب ‎آوری شبکه بهداشت و درمان در حوادث و بحران‎ های شیمیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شبکه بهداشت و درمان در مناطق صنعتی از ارکان اساسی پیشگیری و مقابله با حوادث و بحران های شیمیایی هستند که ارتقاء سطح تاب‎آوری آنها از اهمیت به سزایی برخوردار است. برای نیل به این هدف نیاز به روش کاربردی و دقیقی برای ارزیابی و توانمند سازی این مراکز می‎باشد. مطالعه حاضر با هدف ارایه الگوی تاب آوری این مراکز در حوادث و بحران‎های شیمیایی انجام شد.

روش ها

پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی (کمی-کیفی) از نوع کاربردی است. در فاز نخست شاخص های ارزیابی تاب آوری با بررسی متون داخلی و بین المللی استخراج گردید و با استفاده از پنل نخبگی، مورد تایید روایی محتوایی قرار گرفت. سپس در فاز بعدی پرسشنامه بر اساس شاخص‎های استخراج شده طراحی و کمی سازی شد و مورد تایید خبرگان قرار گرفت. در نهایت با مشخص کردن معیارهای کمی برای تحلیل نتایج ارزیابی شبکه‎های بهداشت و درمان در حوادث و بحران های شیمیایی، الگوی ارزیابی و توانمند سازی سیستم بهداشت و درمان در حوادث و بحران‎های شیمیایی طراحی و ارایه گردید.

یافته ها

بر اساس بررسی متون و روش ذکر شده، 12 شاخص برای ارزیابی تاب آوری شبکه‎های بهداشت و درمان در حوادث و بحران‎های شیمیایی استخراج شد. روایی محتوایی (CVI بالای 0/875 و 1CVR=) همه شاخص ها تایید گردید، آنگاه با استفاده از پرسشنامه میزان وزن هر شاخص در امتیاز کل ارزیابی (امتیاز 100) مشخص گردید. روش‎های کمی سازی برای هر 12 شاخص استخراج و طراحی شد و سپس توسط گروه متخصصین تایید گردید. در نهایت الگوی ارزیابی و توانمندی برای شبکه‎های مذکور تدوین شد.

نتیجه گیری

طبق نتایج به دست آمده، الگوی تاب آوری شبکه‎های بهداشت و درمان در حوادث و بحران‎های شیمیایی، در تفکیک سه مرحله پیش، حین و پس از بحران در 12 شاخص شامل: مخاطرات و تهدیدات شیمیایی، وضعیت سازه‎ها، مستندات (دستورالعمل‎ها و پروتکل‎ها)، ظرفیت و امکانات، آموزش، مانور (تمرینات)، سرمایه‎های انسانی، سیستم‎های مدیریتی، اتاق فرماندهی و مدیریت بحران، ارتباطات، تجزیه و تحلیل حوادث و ممیزی و پایش با زیرگروه‎های مربوطه ارایه گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
747 تا 759
لینک کوتاه:
magiran.com/p2204192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!