بررسی اثر مصرف مکمل الیگوپین بر میزان فشارخون سیستولیک در زنان مبتلا به دیابت نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دیابت یکی از بیماری های مزمن شایع در دنیا بوده و عامل بسیاری از موارد مرگ و میر در انسان می باشد. اما با کنترل فاکتورهای خطر در افراد دیابتی می توان تا حد زیادی از بروز عوارض آن پیشگیری نمود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عصاره گیاهی الیگوپین در کنترل فشارخون سیستولیک در زنان مبتلا به دیابت نوع دو بود.

 مواد و روش ها

مطالعه اخیر به شکل کارآزمایی بالینی با نمونه گیری انتخابی دوسویه کور (بیمار - درمانگر) و به روش مصرف مقایسه ای مکمل و دارونما اجرا گردید. جمعیت مطالعه شامل 30 نفر زن مبتلا به دیابت نوع دو با سابقه فشارخون سیستولیک خفیف تا متوسط بود که در طول شش هفته، بطور همزمان با درمان دارویی، اقدام به مصرف مکمل یا دارونما در دو گروه 15 نفره نمودند. اندازه گیری و ثبت فشارخون، با استفاده از فشارسنج دیجیتالی یکسان انجام پذیرفت. به منظور کنترل نرمال بودن توزیع داده ها، از آزمون " کلموگروف اسمیرنوف " استفاده شده و سپس داده ها توسط آزمون آماری t زوجی آنالیز شد.

یافته ها

میانگین فشارخون سیستولیک در گروه مکمل پیش از آزمون 138 میلیمتر جیوه و پس از آزمون 131.9 میلیمتر جیوه و در گروه دارونما پیش از آزمون 134.1 میلی متر جیوه و پس از آزمون 134.4 میلی متر جیوه می باشد. کاهش میزان فشارخون سیستولیک در گروه مکمل معنی دار بود (0.022=P). اما در گروه دارونما تغغیرات معنادار نبود.

نتیجه گیری

مصرف همزمان روزانه 100 میلی گرم مکمل الیگوپین به مدت شش هفته بعنوان درمان تکمیلی، بر کاهش فشارخون سیستولیک در زنان مبتلا به دیابت نوع دو موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p2204523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!